Publication detail

ZVYŠOVÁNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ POMOCÍ COMPETITIVE INTELLIGENCE

doc. Ing. František Bartes, CSc.

Original Title

ZVYŠOVÁNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ POMOCÍ COMPETITIVE INTELLIGENCE

English Title

INCREASING THE COMPETITIVENESS OF COMPANIES BY MEANS OF COMPETITIVE INTELLIGENCE

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Příspěvek zvažuje jeden způsob, jak zvýšit konkurenceschopnost českých firem na náročném globálním trhu. Autor nejprve definuje tři základní pilíře generace konkurenceschopnosti společnosti vyjádřené svou schopností: a) vytvářet lepší škálu produktů a služeb, b) etablovat tento rozsah v náročném konkurenčním prostředí a c) zajistit výrobu inteligence jako základu pro strategické rozhodování vrcholového vedení společnosti. Autor se v následující části práce zaměřuje na úroveň jistoty inteligence jako na zásadní faktor při vytváření strategického rozhodování českých společností a dochází k některým alarmujícím závěrům. Nedoporučuje nekritické přijetí západních metod a přístupů. Domnívá se, že pro výkon Competitive Intelligence je nutné vypracovat vlastní vysoce kvalitní metodiku. V této souvislosti autor vysvětluje svůj koncept konkurenční inteligence z hlediska základních východisek. Spojuje tyto výchozí body s požadavkem na změnu paradigmatu, a to odmítnutím klasického zpravodajského cyklu s ohledem na jeho značné nedostatky a jeho nahrazením zpravodajským procesem

English abstract

The paper considers one way of increasing the competitiveness of Czech companies on the demanding global market. The author first defines three basic pillars of the generation of the competitiveness of a company expressed by its ability to: a) create a better range of products and services, b) establish this range in the demanding competitive environment, and c) assure the generation of intelligence as a foundation for the strategic decision-making of the top management of the company. The author focuses in the following part of the paper on the level of assurance of intelligence as an essential factor in the generation of strategic decision-making by Czech companies and comes to some alarming conclusions. He does not recommend the uncritical adoption of western methods and approaches. He takes the view that it is necessary to draw up one’s own high-quality methodology for the performance of Competitive Intelligence. In this context, the author explains his concept of Competitive Intelligence in terms of basic points of departure. He connects these points of departure with the requirement for a change in paradigm, this by rejecting the classic intelligence cycle in view of its considerable shortcomings and replacing it with an intelligence process.

Keywords

Konkurenčnost, konkurenční zpravodajství, zpravodajský cyklus, zpravodajský proces.

Key words in English

Competitiveness, competitive intelligence, intelligence cycle, intelligence process.

Authors

doc. Ing. František Bartes, CSc.

Released

14. 12. 2019

Publisher

Slezská Univerzita v Opavě,

Location

Čeladná,

ISBN

978-80-87291-25-2

Book

Economic and Social Challenges for European Economy

Edition number

1

Pages from

17

Pages to

32

Pages count

16

URL

BibTex

@inproceedings{BUT158779,
  author="František {Bartes}",
  title="ZVYŠOVÁNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ POMOCÍ COMPETITIVE INTELLIGENCE",
  booktitle="Economic and Social Challenges for European Economy",
  year="2019",
  number="1",
  pages="17--32",
  publisher="Slezská Univerzita v Opavě,",
  address="Čeladná,",
  isbn="978-80-87291-25-2",
  url="http://www.narodacek.cz/conference-proceedings-2019/"
}