Publication detail

Vztah všeobecného a odborného vzdělávání - věčné dilema

LINDR, J.

Original Title

Vztah všeobecného a odborného vzdělávání - věčné dilema

English Title

Relation between generality and expertise - eternal dilemma

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Profil absolventa technické vysoké školy mluví o rozvoji klíčových kompetencí pro úspěšné profesní uplatnění. Z toho plyne, že je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů ve studijních plánech, která ideu profilu absolventa naplní. Všeobecně vzdělávací předměty by měly souviset s oborem studia a měly by napomáhat širšímu vzdělanostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek hodnotí realizaci a reflexi výuky vybraného společenskovědního předmětu Sociální komunikace v akademickém plánu technické univerzity. Reflektuje úspěchy a problémy, které s sebou výuka společenskovědních předmětů nese. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter při hodnocení zkušeností s výukou a pohled na rozvoj školy v budoucnosti.

English abstract

A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences necessary for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects which fulfils the idea of graduates’ profile. General educational subjects should relate to the relevant study branch and should provide broad educational development. The paper evaluates realisation and feedback reflection of a chosen social science subject Social communication in the university academic plan. It reflects profit, achievements and problems which teaching of the social science subjects carries within. Due to this the article obtains a retrospective character in experience evaluation and a new view of how to improve further school development in the future.

Keywords

Kurikulum, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, modernizace vzdělávání

Key words in English

Curriculum, general development, social science subjects, feedback evaluation, dichotomy of expertise and generality, modernisation in education

Authors

LINDR, J.

Released

29. 6. 2017

Publisher

STU Bratislava

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-4706-6

Book

Spoločenskovedné aspekty vzdelávania a ich význam pre technickú prax

Edition number

1

Pages from

103

Pages to

109

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT138702,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Vztah všeobecného a odborného vzdělávání - věčné dilema",
  booktitle="Spoločenskovedné aspekty vzdelávania a ich význam pre technickú prax",
  year="2017",
  number="1",
  pages="103--109",
  publisher="STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-4706-6"
}