Publication detail

Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity

LINDR, J.

Original Title

Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity

English Title

Teaching of social science subjects as socio-professional preparation for students of technical university

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Současná doba klade stále větší nároky na odbornou připravenost absolventů vysokých škol do praxe. Ukazuje se však, že pouze odbornost nestačí. Vzrůstá nutnost zvládnout i další kompetence, které úspěšné působení absolventů v profesní praxi podmiňují. Jednou z cest, jak zvýšit úroveň osvojení klíčových kompetencí, je zastoupení výuky společenskovědních předmětů v kurikulu technické univerzity. Napomáhají celostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek se zaměřuje na zhodnocení přínosu vybraných společenskovědních předmětů pro absolventy. Rozbor přínosu předmětů vycházející z dlouhodobých zpětnovazebních anket zaměřených na hodnocení kvality výuky. Kromě představení výsledků kvantitativního charakteru a statistického zpracování regresní analýzou jsou představena i možná kvalitativní vysvětlení stavu. Tím příspěvek dostává jednak retrospektivní charakter sloužící ke zhodnocení stávajících zkušeností s výukou společenskovědních předmětů a zároveň nabízí možné výhledy do budoucna směrem ke zvýšení kvality a efektivity výuky. V příspěvku jsou zhodnoceny dva vybrané společenskovědní předměty Stavební právo a Psychologie managementu vyučované na technické univerzitě v Brně. Výsledky jsou prezentovány formou tabulek a grafickou vizualizací se zobrazením regresní rovnice trendu. Mezi základní zjištění patří skutečnost, že studenti obecně vzato vítají těsnější propojení společenskovědního předmětu s odbornou specializací. Takové předměty hodnotí přínosněji než předměty, u kterých tuto vazbu necítí. Mezi důvody zařazení společenskovědních předmětů do studijních plánů patří rozvoj soft skills, prezentačních dovedností, trénink komunikace a vyjednávání, orientace ve světě a aplikace společenskovědních poznatků do podnikatelské a firemní sféry. Společenskovědní předměty v kurikulu technické univerzity tvoří důležitou součást humanizace technického prostředí a kultivace absolventů pro další profesní i lidský rozvoj. Vedou k lepšímu uplatnění absolventů na trhu práce i v budoucí praxi.

English abstract

The present time puts greater demands on professional prepareness of graduates into practice. However, it turns out that only expertise is not enough. There is an increasing need to manage more competences that graduates can use in the professional practice to be successful. One of ways how to increase the level of mastery of key competences is an integration of social science subjects to curriculum in technical university. They can help to holistic development of graduates. The paper focuses on contribution of selected social science courses for graduates. The analysis of benefit of social science subjects based on the long-term feedback surveys aimed at assessing the quality of teaching. In addition to the presentation of the results of the quantitative and statistical processing and regression analysis there are presented explanations as well. The paper receives both retrospective character that is used to evaluate the existing experience of teaching of social science subjects, and at the same time it offers a possible future perspectives towards increasing the quality and efficiency of teaching. In the paper two selected social sciences subjects are evaluated - Building Law and Psychology of management taught at the Technical University in Brno. The results are presented in the form of tables and graphs, visualisation showing the trend of the regression. The basic findings include the fact that students generally welcome such social science subjects which are in relation to a specialisation. These subjects are evaluated as a more contributed than subjects where students do not feel connection with the specialisation. Among the reasons for the inclusion of social science courses into the curriculum you can include the development of soft skills, presentation skills, communication, orientation in the world and application of social science knowledge to the business and corporate sector. Social science subjects in curriculum of technical university have an important part of the humanisation of the technical environment and cultivation of graduates for professional and human development. They lead to better application of graduates to the labour market in the future.

Keywords

Společenskovědní předměty, kurikulum, klíčové kompetence, profil absolventa, hodnocení kvality výuky, stavební právo, psychologie managementu

Key words in English

Social science subjects, curriculum, core competences, graduate's profile, assessment of the quality of teaching, building law, psychology of management

Authors

LINDR, J.

Released

15. 9. 2016

Publisher

TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-2590-3

Book

Teoreticko-praktické pohľady na problémy súčasnej spoločnosti

Edition number

1

Pages from

122

Pages to

127

Pages count

6

BibTex

@inproceedings{BUT131562,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Výuka společenskovědních předmětů jako socioprofesní příprava pro studenty technické univerzity",
  booktitle="Teoreticko-praktické pohľady na problémy súčasnej spoločnosti",
  year="2016",
  number="1",
  pages="122--127",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-2590-3"
}