Publication detail

Metodika navrhování ukončení kusých kolejí

GUZIUR, P.

Original Title

Metodika navrhování ukončení kusých kolejí

English Title

Methodology ending of dead-end tracks

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Článek pojednává o možnostech ukončení kusých kolejí a možném přístupu navrhování zarážedel. Obecně je možné uvést, že rozhodujícím prvkem při výběru vhodného zarážedla je jeho schopnost pohltit energii při nárazu a zpomalit kolejové vozidlo. Pohlcení energie, resp. zpomalení, by nemělo být náhlé. Tento případ nastává u zarážedel pevných, kde dojde k deformaci či destrukci zarážedla nebo kolejového vozidla. Jako vhodnější varianty ukončení kusých kolejí se jeví zarážedla pohyblivá nebo hydraulická, u kterých dochází k plynulému zpomalení kolejových vozidel. Volba vhodného typu zarážedla vždy závisí na konkrétním místě. Do rozhodujícího procesu pro volbu zarážedla vstupuje řada faktorů jako například skladba provozu (typ vlaku, jeho hmotnost), rychlost nárazu, geometrické uspořádání koleje apod.

English abstract

The paper discusses possibilities of ending dead-end track and approaches for designing buffer stops. Generally speaking, crucial aspect by choosing the right buffer stop is its energy absorbing capacity by impact and therefore slowing down the rolling stock to a halt. Energy absorption or deceleration should not be sudden. This case occurs with fixed buffer stops, where either the rolling stock of buffer stop is damaged on impact. As more suitable option of ending dead-end track, is using friction buffer stops or hydraulic buffer stops which decelerate the rolling stock gradually. Key factors while choosing appropriate buffer stop always depends on particular situation. In decisive process enter many factors such as type of train and its mass, impact speed, geometry of the track etc.

Keywords

Zarážedlo, kinetická energie, brzdná síla, kusá kolej.

Key words in English

Buffer stop, kinetic energy, braking force, dead-end track.

Authors

GUZIUR, P.

Released

28. 1. 2016

Publisher

Vysoké učení technické v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-214-5311-1

Book

18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016

Pages from

1

Pages to

8

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT121399,
  author="Petr {Guziur}",
  title="Metodika navrhování ukončení kusých kolejí",
  booktitle="18. odborná konference doktorského studia Juniorstav 2016",
  year="2016",
  pages="1--8",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5311-1"
}