Publication detail

K výuce společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

K výuce společenskovědních předmětů na technické univerzitě

English Title

To social science subjects education at a technical university

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Všestranný rozvoj absolventa školy patří mezi velmi diskutované pojmy současné školní pedagogiky. Nalézt optimální rovnováhu mezi všeobecným a odborným vzděláním ve vazbě na rozvoj všech klíčových kompetencí není úkolem jednoduchým, obzvláště na půdě odborných škol. Příspěvek hodnotí koncepci zastoupení společenskovědních předmětů jako nástroje všeobecného rozvoje na technické univerzitě. Vychází z teoretické koncepce cílů a obsahové náplně předmětů, ze zkušeností s výukou a z hodnocení kvality výuky pohledem studentů. Zamýšlí se nad inovacemi předmětů tak, aby se úspěšně začlenily do celkové oborové koncepce a přitom důsledně plnily to, co se od nich očekává.

English abstract

General educational development belongs to the most discussed terms in school pedagogy. Finding an optimal balance between the general and specialised education in relation to all key competences is not a simple task, especially in the area of specialised schools. The article evaluates the conception of implementation of social science subjects as a tool of the general education at a technical university. It arises from theoretical conception of subject tasks, from teaching experience and from educational quality evaluation in the students' view. The article thinks about innovation so that subjects will be successfully incorporated into the whole conception and they will satisfy everything that is expected.

Keywords

Kurikulum, klíčové kompetence, všestranný rozvoj absolventa, studijní plán, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky.

Key words in English

Curriculum, Key Competences, General Educational Development, Educational Plan, Social Sciences Subjects, Educational Quality Evaluation.

Authors

LINDR, J.

Released

13. 6. 2014

Publisher

Pf OU Ostrava

Location

Ostrava

ISBN

978-80-7464-540-2

Book

Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství IX.

Edition number

1

Pages from

187

Pages to

194

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT112791,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="K výuce společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství IX.",
  year="2014",
  number="1",
  pages="187--194",
  publisher="Pf OU Ostrava",
  address="Ostrava",
  isbn="978-80-7464-540-2"
}