Detail publikace

Přístupy ke zvyšování inovační výkonnosti výrobních podniků

ŽIŽLAVSKÝ, O.

Originální název

Přístupy ke zvyšování inovační výkonnosti výrobních podniků

Anglický název

Approaches of Innovation Performance Increasing in Manufacturing Companies

Typ

dizertace

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Inovace jsou hlavním prvkem zvyšování efektivity podniku a jeho rozvoje. Disertační práce se snaží metodicky definovat hlavní přínosy rozvoje inovačního potenciálu podniku a navrhnout přístupy ke zvyšování efektivity inovačních aktivit a tím i celé výkonnosti podniku, představit možností měření inovační výkonnosti a vytvořit určitou metodiku pro její zvyšování s využitím rozvoje inovačního potenciálu. Tato problematika je aktuální nejen z důvodu globální konkurenceschopnosti našich podniků, ale především z důvodu udržení si tržního podílu a přečkání současné ekonomické krize. Dobře řízené a úspěšně uvedené inovace na trh představují pro podniky nástroj, kterým mohou získávat konkurenční výhody umožňující podniku prosperovat i v podmínkách současné recese. V každém podniku existuje určitý inovační potenciál, který je nutné objevit, podporovat, využívat a soustavně rozvíjet. Práce se zaměřuje na splnění dvou základních cílů, poznávacího a tvůrčího, a také na potvrzení nebo vyvrácení zformulovaných hypotéz. V rámci poznávacího cíle je analyzován současný stav řešené problematiky, kde jsou popsány aktuální názory našich i zahraničních odborníků v oblasti inovací a rozvoje podniku. Také se zde popisují základní definice související s řešenou problematikou. Prostřednictvím primárního výzkumu v podnicích jsou zkoumány faktory rozvoje inovační výkonnosti. Navazující druhý tvůrčí cíl je zaměřen na navržení metodického postupu zvyšování inovační výkonnosti použitelného pro české podniky. Závěrem jsou zdůrazněny přínosy disertační práce pro teorii a její přínosy pro rozvoj podniku a manažerskou praxi.

Anglický abstrakt

Innovation is the main factor of increasing efficiency of a company and its development. Dissertation thesis is engaged in methodical definition of the principal contributions of innovation potential's development and focuses on proposals to increase innovation effectiveness and also the whole company performance by using this method, tries to present various possibilities of measurement of this innovation performance and to create a certain methodology for its increasing by using innovation potential's development. This particular issue is topical not only by reason of competitiveness of our companies but also on account of keeping a share market and enduring present economic crisis. Well managed and successfully introduced innovation into the market then represents for the companies the tool, by means of which they can reach competitive advantages, enabling the prosperity in this slump. There exists certain innovation potential in every company that is necessary to be explored, supported used and systematically developed. Dissertation thesis is focused on fulfilment of two basic goals, the cognitional and the inventive goal as well as confirmation or disconfirmation of set hypothesis. Due to the first cognitional goal present situation of solved questions is analyzed. Actual innovation and company's development theories of local and foreign experts are presented. Basic definitions dealing with solved problems are described as well. Various factors of innovation performance development are surveyed with the help of secondary and finally also primary research in Czech companies. The second connecting inventive goal is focused on design of methodical approach of increasing innovation performance that can be used in Czech companies. Contributions of the academic dissertation for theory and its contribution for corporation development and managerial practice are emphasized last.

Klíčová slova

Inovace, inovační výkonnost, inovační potenciál, řízení inovací, technologie, strategické aliance, kreativita, měření efektů inovací.

Klíčová slova v angličtině

Innovation, innovation performance, innovation potential, innovation management, technology, strategic alliances, creativity, measurement of innovation effects.

Autoři

ŽIŽLAVSKÝ, O.

Vydáno

27. 11. 2009

Místo

Brno

Strany od

1

Strany do

211

Strany počet

211

BibTex

@phdthesis{BUT66949,
  author="Ondřej {Žižlavský}",
  title="Přístupy ke zvyšování inovační výkonnosti výrobních podniků",
  address="Brno",
  pages="1--211",
  year="2009"
}