Detail publikace

VÝUKA FYZIKY JAKO PODPŮRNÉHO PŘEDMĚTU PRO POSLUCHAČE ELEKTROTECHNIKY A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

Karel Liedermann

Originální název

TEACHING PHYSICS AS A SUPPORT SUBJECT FOR STUDENTS OF ELECTRICAL ENGINEERING AND COMMUNICATION

Český název

VÝUKA FYZIKY JAKO PODPŮRNÉHO PŘEDMĚTU PRO POSLUCHAČE ELEKTROTECHNIKY A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

Anglický název

TEACHING PHYSICS AS A SUPPORT SUBJECT FOR STUDENTS OF ELECTRICAL ENGINEERING AND COMMUNICATION

Typ

abstrakt

Jazyk

en

Originální abstrakt

The paper deals with physics teaching for students of electrical engineering and communication under two general constraints – shortening of the university studies for BSc degree and a massive implementation of information technologies in teaching. These changes present a number of serious challenges, to be mastered in the near future by staff and students alike. Within the framework of the paper presented, three topics will be dealt with. The first issue is the substantial reduction of the time assigned to physics with the amount of the material included in the course remaining almost the same as before. The second issue is the presentation of lectures in relation to the advance of information technologies and, in particular, the spread of internet. The third issue is the preparation of students for the exam, under the conditions of information technologies being available everywhere, and the associated impact on the structure of students’ knowledge and experience. Some possible approaches to tackle the arising problems are discussed.

Český abstrakt

Článek se zabývá výukou fyziky pro studenty elektrotechniky a komunikačních technologií při respektování dvou obecných skutečností, jimiž jsou na straně jedné zkracování délky univerzitního studia (zavedení bakalářského modelu) a konkrétně redukce výuky fyziky, na straně druhé pak masivní zavádění informačních technologií do výuky. Tyto změny představují pro blízkou budoucnost velkou výzvu pro studenty i učitele. V rámci tohoto článku jsou analyzovány tři okruhy problémů. Prvním okruhem je podstatná redukce výukové doby přidělené fyzice při současném zachování objemu materiálu zařazeného do předmětu. Druhým problémem je prezentace přednášek v souvislosti s rozvojem informačních technologií a zejména v souvislosti s rozšířením internetu. Třetím problémem je příprava studentů na zkoušku v podmínkách široké dostupnosti informačních technologií, čemuž odpovídá struktura znalostí a zkušeností studentů. Jsou diskutovány některé možné přístupy pro řešení vznikajících problémů.

Anglický abstrakt

The paper deals with physics teaching for students of electrical engineering and communication under two general constraints – shortening of the university studies for BSc degree and a massive implementation of information technologies in teaching. These changes present a number of serious challenges, to be mastered in the near future by staff and students alike. Within the framework of the paper presented, three topics will be dealt with. The first issue is the substantial reduction of the time assigned to physics with the amount of the material included in the course remaining almost the same as before. The second issue is the presentation of lectures in relation to the advance of information technologies and, in particular, the spread of internet. The third issue is the preparation of students for the exam, under the conditions of information technologies being available everywhere, and the associated impact on the structure of students’ knowledge and experience. Some possible approaches to tackle the arising problems are discussed.

Klíčová slova

výuka fyziky, redukce výuky, zavádění počítačové podpory, příprava na zkoušku

Vydáno

01.07.2005

Nakladatel

European Physical Society

Místo

Brno

ISBN

2-914771-28-2

Kniha

4th International Conference PTEE 2005

Edice

Europhysics Conference Abstracts, Volume 29G

Strany od

3-9

Strany počet

1

URL

knihovna ÚFYZ FEKT VUT v Brně

BibTex


@misc{BUT60455,
  author="Karel {Liedermann}",
  title="TEACHING PHYSICS AS A SUPPORT SUBJECT FOR STUDENTS OF ELECTRICAL ENGINEERING AND COMMUNICATION",
  annote="The paper deals with physics teaching for students of electrical engineering and communication under two general constraints – shortening of the university studies for BSc degree and a massive implementation of information technologies in teaching. These changes present a number of serious challenges, to be mastered in the near future by staff and students alike. Within the framework of the paper presented, three topics will be dealt with. The first issue is the substantial reduction of the time assigned to physics with the amount of the material included in the course remaining almost the same as before. The second issue is the presentation of lectures in relation to the advance of information technologies and, in particular, the spread of internet. The third issue is the preparation of students for the exam, under the conditions of information technologies being available everywhere, and the associated impact on the structure of students’ knowledge and experience. Some possible approaches to tackle the arising problems are discussed.",
  address="European Physical Society",
  booktitle="4th International Conference PTEE 2005",
  chapter="60455",
  edition="Europhysics Conference Abstracts, Volume 29G",
  institution="European Physical Society",
  year="2005",
  month="july",
  pages="3-9",
  publisher="European Physical Society",
  type="abstract"
}