Detail publikace

Matematické modelování závad v tlumiči odpružení

PRAŽÁK, F. MAZŮREK, I.

Originální název

Matematické modelování závad v tlumiči odpružení

Český název

Matematické modelování závad v tlumiči odpružení

Anglický název

Mathematical model of failure in shock absorber

Typ

článek ve sborníku

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Český abstrakt

Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.

Anglický abstrakt

A hydraulic shock absorber is one of the elements in a row of mechanical systems. At mathematical simulation mostly proper damping is calculated but other effects, as for example clearance, elasticity of filling or mounting, are neglected. Submitted diagnostic simulation model enables involving all of these situations. Its function was verified by checking of a real gas-liquid shock absorber by a shock absorber tester.

Rok RIV

2005

Vydáno

26.04.2005

Nakladatel

Academia centrum, UTB Zlín

Místo

Zlín

ISBN

80-7318-293-9

Kniha

Sborník XXVIII. mezinárodní konference TD2005 - Diagon 2005

Strany od

47

Strany do

52

Strany počet

6

BibTex


@inproceedings{BUT21137,
  author="František {Pražák} and Ivan {Mazůrek}",
  title="Matematické modelování závad v tlumiči odpružení",
  annote="Tlumič odpružení - jeden ze základních prvků závěsu kola ovlivňující chování a tedy i bezpečnost automobilu, motocyklu, v posledních letech i jízdního kola. Moderní diagnostika závěsu kola však nevystačí s prostým hodnocením diagnostické veličiny, ale využívá k hodnocení jízdních vlastností matematický diagnostický model. Jeho parametry je třeba identifikovat (doladit) při každém měření na jiném testovaném exempláři. Celý diagnostický model automobilu na testovací stolici je složen z dílčích modelů, kde určujícím a nejsložitějším je model tlakového tlumiče se všemi možnými závadami a nekorektními vlastnostmi. Abychom mohli v modelu závěsu kola simulovat závady tlumiče je nutné tedy vytvořit jeho matematický model, kde zavzdušnění tlumiče (změna jeho vnitřní pružnosti) a chybějící olej nebo vůle v uložení jsou typické závady tlumiče. Vzniká tím však výpočtově složitý matematický model, jehož výsledky je nutné ověřit na reálné soustavě. K těmto účelům vznikl na Ústavu konstruování v Brně jednokolový Experimentální přívěsný vozík, na kterém může velmi rychle probíhat ověřování parametrů modelu.",
  address="Academia centrum, UTB Zlín",
  booktitle="Sborník XXVIII. mezinárodní konference TD2005 - Diagon 2005",
  chapter="21137",
  institution="Academia centrum, UTB Zlín",
  year="2005",
  month="april",
  pages="47--52",
  publisher="Academia centrum, UTB Zlín",
  type="conference paper"
}