Detail publikace

Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů

PLÁŠEK, O. CHUDĚJOVÁ, L. SCHNEIDER, M. SZABÓ, P.

Originální název

Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů

Anglický název

Rail Wear In Curves Of Small Radii

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Jednotky vlaků osobní přepravy RailJet obsluhují 1. tranzitní koridor mezi stanicemi Praha hl.n. – Pardubice hl.n. – Česká Třebová – Brno hl.n. – Břeclav na území České republiky, soupravy dále pokračují až do stanice Graz Hbf. Soupravy RailJet jsou tvořeny zpravidla sedmi vozy, včetně řídícího vozu, a jednou lokomotivou. Na trase z Grazu přes Brno do Prahy jedou soupravy v režimu sunutí, při jízdě zpět jsou tažené. Jeden z důvodů, proč jsou soupravy právě z Grazu do Prahy sunuty, je ten, že je výhodnější, aby soupravy na části trati přes stanici Semmering ve směru z Vídně byly tažené z důvodu malých poloměrům tratě na stoupací rampě ze stanice Glognitz. Před nasazením souprav RailJet bylo ojetí ve směrových obloucích koleje č. 2 (jezdily zde pouze tažené soupravy) diametrálně nižší než v koleji č. 1, kde byly soupravy brzděny pomocí rekuperace, převážně bez brždění vozů soupravy. Po nasazení souprav RailJet se na koleji číslo 2 (kolej s převažujícím provozem směrem z Brna do Prahy) se v určitých obdobích jevilo zvýšené boční ojetí kolejnic. Toto ojetí bylo přisuzováno právě soupravám RailJet, které jsou na této koleji sunuty. V rámci výzkumných prací bylo analyzováno tvrzení o možném vlivu jednotek RailJet na zvýšení ojíždění kolejnic.

Anglický abstrakt

Jednotky vlaků osobní přepravy RailJet obsluhují 1. tranzitní koridor mezi stanicemi Praha hl.n. – Pardubice hl.n. – Česká Třebová – Brno hl.n. – Břeclav na území České republiky, soupravy dále pokračují až do stanice Graz Hbf. Soupravy RailJet jsou tvořeny zpravidla sedmi vozy, včetně řídícího vozu, a jednou lokomotivou. Na trase z Grazu přes Brno do Prahy jedou soupravy v režimu sunutí, při jízdě zpět jsou tažené. Jeden z důvodů, proč jsou soupravy právě z Grazu do Prahy sunuty, je ten, že je výhodnější, aby soupravy na části trati přes stanici Semmering ve směru z Vídně byly tažené z důvodu malých poloměrům tratě na stoupací rampě ze stanice Glognitz. Před nasazením souprav RailJet bylo ojetí ve směrových obloucích koleje č. 2 (jezdily zde pouze tažené soupravy) diametrálně nižší než v koleji č. 1, kde byly soupravy brzděny pomocí rekuperace, převážně bez brždění vozů soupravy. Po nasazení souprav RailJet se na koleji číslo 2 (kolej s převažujícím provozem směrem z Brna do Prahy) se v určitých obdobích jevilo zvýšené boční ojetí kolejnic. Toto ojetí bylo přisuzováno právě soupravám RailJet, které jsou na této koleji sunuty. V rámci výzkumných prací bylo analyzováno tvrzení o možném vlivu jednotek RailJet na zvýšení ojíždění kolejnic.

Klíčová slova

železniční stavby, železniční svršek, ojetí kolejnic

Klíčová slova v angličtině

railway structures, permanent way, rail wear

Autoři

PLÁŠEK, O.; CHUDĚJOVÁ, L.; SCHNEIDER, M.; SZABÓ, P.

Vydáno

1. 9. 2023

Nakladatel

VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině

Místo

Žilina

ISBN

978-80-89276-62-2

Kniha

XXVI. Medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách

Číslo edice

1. vyd.

Strany od

133

Strany do

140

Strany počet

8

URL

Plný text v Digitální knihovně

BibTex

@inproceedings{BUT185459,
  author="Otto {Plášek} and Ludmila {Chudějová} and Martin {Schneider} and Petr {Szabó}",
  title="Ojíždění kolejnic v obloucích malých poloměrů",
  booktitle="XXVI. Medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách",
  year="2023",
  number="1. vyd.",
  pages="133--140",
  publisher="VTS pri Žilinskej univerzitě v Žilině",
  address="Žilina",
  doi="10.26552/spkv.Z.2023.2.16",
  isbn="978-80-89276-62-2",
  url="https://drepo.uniza.sk/handle/hdluniza/1046"
}