Detail publikace

Soukromé a veřejné: Markéta Cajthamlová – stálice české architektonické scény

ŽÁČKOVÁ, M.

Originální název

Soukromé a veřejné: Markéta Cajthamlová – stálice české architektonické scény

Český název

Soukromé a veřejné: Markéta Cajthamlová – stálice české architektonické scény

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Architekturu je vždycky potřeba zažít na vlastní kůži. Obsah tohoto triviálního, avšak stále platného konstatování se nedávno opět potvrdil, když jsme jednoho březnového pondělí s architektkou Markétou Cajthamlovou vyrazily na obhlídku jejích nejnovějších realizací. Zároveň se však potvrdila i další věc, a to že rezidenční projekty je lépe přibližovat prostřednictvím autorské zprávy (nebo jiného neutrálně koncipovaného slohového útvaru), a nikoli recenze, protože její pisatel se ocitá ve složité pozici hned ze dvou důvodů: jednak ve vztahu k autorovi projektu, bez jehož přítomnosti by se nemohl dostat do objektu, který má být předmětem recenze (v souvislosti s tím vzniká jakýsi tichý předpoklad příznivého vyznění textu), jednak ve vztahu k investorovi, do jehož soukromí by pisatel nerad zasahoval (ale vlastně musí, protože jinak by nemohl fyzicky zakusit příslušný prostor; stejně jako v prvním případě lze i zde počítat s očekáváním pozitivně laděné reflexe). Psát o rodinném domě či bytu tedy vždycky znamená určitým způsobem narušit soukromý prostor. Pokusme se proto o taktní zprostředkování přímé zkušenosti s vilou v Ruzyni, kterou architekty Markéta Cajthamlová a Daniela Slížová navrhly v roce 2014 a kam se její uživatelé nastěhovali v loňském roce, a o rychlý exkurz do jednoho soukromého bytu na pražských Vinohradech, jehož rekonstrukce byla dokončena v roce 2017. Současně se však vydáme na pomyslný výlet do Benešova, kde realizace Markéty Cajthamlové – třebaže postavené pro soukromého investora – představují naději na zkvalitnění veřejného prostoru v chaotické části města jihozápadně od hlavního náměstí.

Český abstrakt

Architekturu je vždycky potřeba zažít na vlastní kůži. Obsah tohoto triviálního, avšak stále platného konstatování se nedávno opět potvrdil, když jsme jednoho březnového pondělí s architektkou Markétou Cajthamlovou vyrazily na obhlídku jejích nejnovějších realizací. Zároveň se však potvrdila i další věc, a to že rezidenční projekty je lépe přibližovat prostřednictvím autorské zprávy (nebo jiného neutrálně koncipovaného slohového útvaru), a nikoli recenze, protože její pisatel se ocitá ve složité pozici hned ze dvou důvodů: jednak ve vztahu k autorovi projektu, bez jehož přítomnosti by se nemohl dostat do objektu, který má být předmětem recenze (v souvislosti s tím vzniká jakýsi tichý předpoklad příznivého vyznění textu), jednak ve vztahu k investorovi, do jehož soukromí by pisatel nerad zasahoval (ale vlastně musí, protože jinak by nemohl fyzicky zakusit příslušný prostor; stejně jako v prvním případě lze i zde počítat s očekáváním pozitivně laděné reflexe). Psát o rodinném domě či bytu tedy vždycky znamená určitým způsobem narušit soukromý prostor. Pokusme se proto o taktní zprostředkování přímé zkušenosti s vilou v Ruzyni, kterou architekty Markéta Cajthamlová a Daniela Slížová navrhly v roce 2014 a kam se její uživatelé nastěhovali v loňském roce, a o rychlý exkurz do jednoho soukromého bytu na pražských Vinohradech, jehož rekonstrukce byla dokončena v roce 2017. Současně se však vydáme na pomyslný výlet do Benešova, kde realizace Markéty Cajthamlové – třebaže postavené pro soukromého investora – představují naději na zkvalitnění veřejného prostoru v chaotické části města jihozápadně od hlavního náměstí.

Klíčová slova

současná architektura, urbanismus, novostavba, rekonstrukce, Markéta Cajthamlová, Lenka Brožová, Daniela Slížová, vila v Ruzyni, byt na Vinohradech, Praha, Modrý dům, Café Kostka, Multifunkční dům, Benešov, Modernista

Vydáno

01.04.2019

Nakladatel

Business Media CZ

Místo

Praha

ISSN

1210-9568

Periodikum

Stavba

Stát

CZ

Strany od

68

Strany do

70

Strany počet

3

URL

Dokumenty

BibTex


@article{BUT163276,
  author="Markéta {Žáčková}",
  title="Soukromé a veřejné: Markéta Cajthamlová – stálice české architektonické scény",
  annote="Architekturu je vždycky potřeba zažít na vlastní kůži. Obsah tohoto triviálního, avšak stále platného konstatování se nedávno opět potvrdil, když jsme jednoho březnového pondělí s architektkou Markétou Cajthamlovou vyrazily na obhlídku jejích nejnovějších realizací. Zároveň se však potvrdila i další věc, a to že rezidenční projekty je lépe přibližovat prostřednictvím autorské zprávy (nebo jiného neutrálně koncipovaného slohového útvaru), a nikoli recenze, protože její pisatel se ocitá ve složité pozici hned ze dvou důvodů: jednak ve vztahu k autorovi projektu, bez jehož přítomnosti by se nemohl dostat do objektu, který má být předmětem recenze (v souvislosti s tím vzniká jakýsi tichý předpoklad příznivého vyznění textu), jednak ve vztahu k investorovi, do jehož soukromí by pisatel nerad zasahoval (ale vlastně musí, protože jinak by nemohl fyzicky zakusit příslušný prostor; stejně jako v prvním případě lze i zde počítat s očekáváním pozitivně laděné reflexe). Psát o rodinném domě či bytu tedy vždycky znamená určitým způsobem narušit soukromý prostor. Pokusme se proto o taktní zprostředkování přímé zkušenosti s vilou v Ruzyni, kterou architekty Markéta Cajthamlová a Daniela Slížová navrhly v roce 2014 a kam se její uživatelé nastěhovali v loňském roce, a o rychlý exkurz do jednoho soukromého bytu na pražských Vinohradech, jehož rekonstrukce byla dokončena v roce 2017. Současně se však vydáme na pomyslný výlet do Benešova, kde realizace Markéty Cajthamlové – třebaže postavené pro soukromého investora – představují naději na zkvalitnění veřejného prostoru v chaotické části města jihozápadně od hlavního náměstí.",
  address="Business Media CZ",
  chapter="163276",
  howpublished="print",
  institution="Business Media CZ",
  year="2019",
  month="april",
  pages="68--70",
  publisher="Business Media CZ",
  type="journal article - other"
}