Detail publikace

Lidský faktor při řízení letu a jeho kvantifikace

JALOVECKÝ, R., JIRGL, M., BOŘIL, J.

Originální název

Lidský faktor při řízení letu a jeho kvantifikace

Český název

Lidský faktor při řízení letu a jeho kvantifikace

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Příspěvek shrnuje čtyřletou činnost řešitelů v projektu TAČR v oblasti analýzy modelů chování člověka - pilota při řízení letu letounu. V průběhu uvedeného období byla realizována celá řada měření reakcí pilotů na externí podnět - změnu parametrů letu letounu. Měření se odehrávalo na dostupných leteckých simulátorech, a to jak nepohyblivých, tak i s pohyblivou základnou. Každý měřený pilot byl testován 10 definovanými náhlými změnami výšky letu. Úkolem pilota při tomto testu byl návrat do původní letové hladiny. Celý průběh testu byl vždy zaznamenán v podobě datových souborů, kde se zaznamenávaly s periodou 20 resp. 50 ms všechny potřebné parametry letu i reakce pilota. Záznamy z měření byly následně podrobeny matematickým analýzám s využitím historicky známých modelů chování člověka při řízení technického systému. Na základě výsledků těchto analýz pak bylo možné vyhodnotit jednotlivé parametry, které vypovídají o schopnostech či možnostech člověka – pilota řídit daný proces, v tomto případě simulovaný let letounu. Řada pilotů navíc procházela v tomto období praktickým leteckým výcvikem, po němž nadcházelo další testování. Bylo tedy možné provádět i srovnání a základní hodnocení kvality a stavu jejich vycvičenosti.

Český abstrakt

Příspěvek shrnuje čtyřletou činnost řešitelů v projektu TAČR v oblasti analýzy modelů chování člověka - pilota při řízení letu letounu. V průběhu uvedeného období byla realizována celá řada měření reakcí pilotů na externí podnět - změnu parametrů letu letounu. Měření se odehrávalo na dostupných leteckých simulátorech, a to jak nepohyblivých, tak i s pohyblivou základnou. Každý měřený pilot byl testován 10 definovanými náhlými změnami výšky letu. Úkolem pilota při tomto testu byl návrat do původní letové hladiny. Celý průběh testu byl vždy zaznamenán v podobě datových souborů, kde se zaznamenávaly s periodou 20 resp. 50 ms všechny potřebné parametry letu i reakce pilota. Záznamy z měření byly následně podrobeny matematickým analýzám s využitím historicky známých modelů chování člověka při řízení technického systému. Na základě výsledků těchto analýz pak bylo možné vyhodnotit jednotlivé parametry, které vypovídají o schopnostech či možnostech člověka – pilota řídit daný proces, v tomto případě simulovaný let letounu. Řada pilotů navíc procházela v tomto období praktickým leteckým výcvikem, po němž nadcházelo další testování. Bylo tedy možné provádět i srovnání a základní hodnocení kvality a stavu jejich vycvičenosti.

Klíčová slova

Model chování pilota, identifikace parametrů, MATLAB®, pilotní výcvik.

Vydáno

15.09.2017

Nakladatel

LET'S FLY s.r.o.

Místo

Ostrava

ISBN

978-80-270-2104-8

Kniha

Aplikace simulátorů ve výcviku leteckých specialistů

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

5

Strany do

19

Strany počet

15

BibTex


@inproceedings{BUT139631,
  author="Miroslav {Jirgl}",
  title="Lidský faktor při řízení letu a jeho kvantifikace",
  annote="Příspěvek shrnuje čtyřletou činnost řešitelů v projektu TAČR v oblasti analýzy modelů
chování člověka - pilota při řízení letu letounu. V průběhu uvedeného období byla realizována
celá řada měření reakcí pilotů na externí podnět - změnu parametrů letu letounu. Měření se
odehrávalo na dostupných leteckých simulátorech, a to jak nepohyblivých, tak i s pohyblivou
základnou. Každý měřený pilot byl testován 10 definovanými náhlými změnami výšky letu.
Úkolem pilota při tomto testu byl návrat do původní letové hladiny. Celý průběh testu byl
vždy zaznamenán v podobě datových souborů, kde se zaznamenávaly s periodou 20 resp. 50
ms všechny potřebné parametry letu i reakce pilota. Záznamy z měření byly následně
podrobeny matematickým analýzám s využitím historicky známých modelů chování člověka
při řízení technického systému. Na základě výsledků těchto analýz pak bylo možné
vyhodnotit jednotlivé parametry, které vypovídají o schopnostech či možnostech člověka –
pilota řídit daný proces, v tomto případě simulovaný let letounu. Řada pilotů navíc procházela
v tomto období praktickým leteckým výcvikem, po němž nadcházelo další testování. Bylo
tedy možné provádět i srovnání a základní hodnocení kvality a stavu jejich vycvičenosti.",
  address="LET'S FLY s.r.o.",
  booktitle="Aplikace simulátorů ve výcviku leteckých specialistů",
  chapter="139631",
  edition="1",
  howpublished="online",
  institution="LET'S FLY s.r.o.",
  year="2017",
  month="september",
  pages="5--19",
  publisher="LET'S FLY s.r.o.",
  type="conference paper"
}