Detail publikace

Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání

LINDR, J.

Originální název

Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání

Anglický název

Personal cultivation in principles of curriculum vision in education

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Jakou měrou přispívá současné školství ke kultivaci osobnosti absolventů? Je otázka správné podoby vzdělávání již uspokojivě uzavřena, nebo se jedná o neustálý vývojový proces? České školství se ocitá v proměnách. Vzrůstá potřeba měnit profil absolventa. Současné školství se ocitá pod vlivem kurikulární reformy reflektující různé přístupy k obsahovému vymezení vzdělávání. Lze najít různé příklady kultivace osobností studentů. Příspěvek se zaměřuje na nové dimenze rozvoje osobnosti ve školách nejprve obecně a posléze na příkladu pěstování demokratického smýšlení a environmentálního cítění mladých ukazuje konkrétní možnosti kultivace. Tato průřezová témata zastoupená v kurikulu vzdělávacích programů středních a vysokých škol patří k realizaci klíčových kompetencí ve školách. Provázanost všestranného osobnostního rozvoje absolventa se vzděláním ve školách se v současnosti stává hybným prvkem realizovaného kurikula a přispívá ke kultivaci osobnosti v moderní technologické době.

Anglický abstrakt

How does the present educational system contribute to students' cultivation? Has already solved the question of the correct form of education satisfactory, or is it a continuous development process? The Czech educational system is full of changes. The need of change of graduate profile is increasing. The school system is currently under the influence of curriculum change reflecting various ways of educational content. It's possible to find various examples of student's cultivation. This article focuses on new dimensions of the personal cultivation at first generally and then with using examples of democratic thinking and environmental young peoples' feelings as well show concrete ways of cultivation. These topics included in curriculum of secondary and tertiary school's programme certainly belong to realization of key competences in schools. Cohesion of the holistic personal development of graduates with education in schools has today become a crucial element of the realised curriculum and it has also contributed to the personal cultivation in modern technological ages.

Klíčová slova

Kurikulum, klíčové kompetence, profil absolventa, všeobecný rozvoj, moderní škola, spojení teorie a praxe, pedagogika, teoretické vzdělávání, člověk v demokratické společnosti, environmentální témata ve vzdělávání

Klíčová slova v angličtině

Curriculum, key competences, graduate profile, general development, modern school, connection of theory and practice, theoretical education, human being in democratic society, environmental topics in education

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

31. 1. 2013

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-1344-3

Kniha

Možnosti kultivácie osobnosti v technologickom veku

Číslo edice

1

Strany od

145

Strany do

164

Strany počet

10

BibTex

@inproceedings{BUT98816,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Kultivace osobnosti dle principů kurikulární vize ve vzdělávání",
  booktitle="Možnosti kultivácie osobnosti v technologickom veku",
  year="2013",
  number="1",
  pages="145--164",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-1344-3"
}