Detail publikace

Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidla

BUCSUHÁZY, K. BILÍK, M. MORAVCOVÁ, P. BELÁK, M. SEMELA, M. MIKULEC, R. KŘIŽÁK, M. BRADÁČ, A. MOTL, J. TEREZA, M. SEDLÁČKOVÁ, M. RAK, M. KOVAŘÍK, T. DLUGOŠ, J. ZŮVALA, R.

Originální název

Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidla

Anglický název

Modern methods for vehicle crush documentation and analysis

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

ÚvodHlavním cílem tohoto článku je představit odborné veřejnosti výstupy projektu „Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidel“, řešeného Centrem dopravního výzkumu v.v.i. a Ústavem Soudního inženýrství VUT v Brně v rámci programu DOPRAVA 2020+,kterými jsou odborná monografie „ANALÝZA POŠKOZENÍ VOZIDEL: Průvodce metodami dokumentace akvantifikace deformační energie“ a Specializovaná veřejná databáze –Katalog poškození vozidel. Výstupy umožní zkvalitnění vstupů a zpřesnění výstupů při analýze dopravních nehod avýznamně tak přispějí k posílení právní jistoty účastníků dopravních nehod a tím ke snížení vedlejších nákladů vzniklých v souvislosti s nehodou.Podklady a metodyVrámci řešení projektu byl realizován výzkum využitelnosti různých tradičních, ale imoderních metod dokumentace a následné analýzy poškození vozidel, které jsou důležitými podklady pro účely analýzy nehodového děje. Následně byla provedena validace použitelnosti vybraných metod dokumentace a analýzy poškození, v závislosti na rozsahu a charakteru poškození. Získaná data pak byla využita jako podklad pro vytvoření hlavních výstupů tohoto projektu.VýsledkyHlavní výstup projektu Specializovaná veřejná databáze: Katalog poškození obsahuje dvězákladní části –katalog charakteristických poškození a EES katalog. Tento nástroj může sloužit jako kvalitní podklad pro nezanedbatelnou součást analýzy nehodového děje, kterou je validace vzájemné korespondence poškození vozidel po střetu. Databáze může být nedocenitelnou pomůckou při analýze nehodového děje zejména vpřípadech, kdy jsou podklady zpředmětné nehody nedostatečné (například manipulované škodní události) nebo se jedná o specifická poškození, knimž zpravidla není vdostupných databázích nárazových testů mnoho dostupných údajů (například poškození vzniklá při nízkých rychlostech). Kniha „ANALÝZA POŠKOZENÍ VOZIDEL: Průvodce metodami dokumentace a kvantifikace deformační energie“ si klade za cíl být praktickým průvodcem procesem dokumentace anásledné analýzy poškození vozidla. Publikace pokrývá problematiku dokumentace poškození nejen konvenčními, dvourozměrnými metodami, ale především moderními metodami aměřícími zařízeními (včetně skenování svyužitím mobilníchzařízení), seznamuje také smetodami analýzy poškození a kvantifikací deformační energie, resp. EES. Výhody a omezení jsoudemonstrovány prostřednictvím praktických ukázek a příkladů.

Anglický abstrakt

IntroductionThe paper aims to present the outputs of the project Modern Methods of Vehicle Damage Documentation and Analysis solved by the Transport Research Centre (CDV) and by the Department of Forensic Engineeringof the Brno University of Technology (IFE BUT) within the Technology Agency of the Czech Republic program DOPRAVA 2020+ -the book Vehicle Crush Investigation: A Guidebook to documentation and analysis and Database -The Catalogue of Vehicle Damage. CDV and IFE BUT cooperation enables the introduction of high-quality results into practice in the field of forensic expertise. The outputs will enable the improvement of inputs and the refinement of outputs in the analysis of road accidents and will thus significantlycontributeto strengthening the legal certainty of accident participants,thereby reducing the secondary costs incurred in connection with the accident. Materials and methods: The research focused on analysingthe usability of various methods for documentation and subsequent analysis of vehicle damage for the purposes of comprehensive crash analysis and also subsequent validation of the applicability of selected methods of documentation and damage analysis depending on the extent and characterof the damage. The documentation and subsequent vehicle damage analysis serve as the basisfor the comprehensive crash analysis,including impact speed determination.For the purposes of the analysis wereusednot onlyresults from simulated conditions (realization of crash tests), but alsoreal-world scenarios (traffic crash investigation). The obtained data served to createthe main outputs of this project. The results: The main output of the project-Database: The damage catalogue -contains twomain parts:the characteristic damage catalogueand the EES catalogue. Both parts include data from real road crashes as well as data from crash tests. This tool can serve as a quality basis for the crash analysis and the validation of mutual vehicle damage correspondence after acollision. The database could be an invaluable aid in crash analysis, especially in cases where the available data are insufficient (e.g.,manipulated damage events) or there are specific damages for which there is usually not enough data available in the public crash test databases (e.g.,damage caused by low speedscrash).The book „VEHICLE CRUSH INVESTIGATION: A Guidebook to Documentation and Analysis“ aims to be a practical guide to the process of documentation and subsequent analysis of vehicle damage. The publication covers the problematics of damage documentation using not only conventional, two-dimensional methods but especially modern methods and measuring devices(including scanning with mobile devices)and also introduces the methods for damage (crush) analysis and quantification of deformation energy, respectively EES. The benefits and limitations are demonstrated in practice. The book could benefitnot only the experts but also the insurance companies or police officers. The publication is intended not only for the education of future experts but couldalsobe beneficial for experts already working in the field and their professional development. The main outputs and results were presented to the experts in the field of crash analysis at a one-day workshop.

Klíčová slova

poškození; vozidlo; dopravní nehoda; nárazové zkoušky; katalog poškození; deformace

Klíčová slova v angličtině

damage; vehicle; traffic crash; crash tests; damage catalogue; deformation

Autoři

BUCSUHÁZY, K.; BILÍK, M.; MORAVCOVÁ, P.; BELÁK, M.; SEMELA, M.; MIKULEC, R.; KŘIŽÁK, M.; BRADÁČ, A.; MOTL, J.; TEREZA, M.; SEDLÁČKOVÁ, M.; RAK, M.; KOVAŘÍK, T.; DLUGOŠ, J.; ZŮVALA, R.

Vydáno

12. 12. 2023

Nakladatel

Vysoké učení technické vBrně

Místo

Brno

ISSN

2788-2764

Periodikum

Soudní inženýrství

Číslo

2

Stát

Česká republika

Strany od

22

Strany do

31

Strany počet

10

URL

BibTex

@article{BUT188370,
  author="Kateřina {Bucsuházy} and Martin {Bilík} and Pavlína {Moravcová} and Michal {Belák} and Marek {Semela} and Roman {Mikulec} and Michal {Křižák} and Albert {Bradáč} and Jakub {Motl} and Malinková {Tereza} and Martina {Sedláčková} and Martin {Rak} and Tomáš {Kovařík} and Jozef {Dlugoš} and Robert {Zůvala}",
  title="Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidla",
  journal="Soudní inženýrství",
  year="2023",
  number="2",
  pages="22--31",
  doi="10.13164/SI.2023.2.22",
  issn="2788-2764",
  url="https://journals.lib.vutbr.cz/index.php/sinz/article/view/81/65"
}