Detail publikace

Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře.

ŠPERKA, P. KUDRNA, J. SPIES, K. BOHUŠ, Š. VALENTA, J.

Originální název

Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře.

Anglický název

The use of reinforcing geosynthetics under the wearing course: experience from the test section and the laboratory.

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Vyztužování asfaltobetonových vozovek pomocí 2D mezivrstev vkládaných mezi asfaltové vrstvy (výztužné mříže, kompozity, netkané textilie) se hojně používá od 80. let 20. století. Od té doby byl přínos použití výztužných vrstev na snížení šíření trhlin ve vozovce zdokumentován výzkumníky po celém světě. Obecně platí, že vozovka vyztužená geosyntetiky vykazuje 2krát až 14krát vyšší absorpci energie vznikající trhliny nežli nevyztužená vozovka. Pro správnou funkci vyztužení ve vozovce je však důležité dosáhnout kvalitního spojení asfaltových vrstev. Příspěvek se zaměřuje na spojení asfaltových vrstev s použitím vložených sklovláknitých výztuží pod tenkou asfaltovou vrstvu tloušťky 30 mm a 40 mm. Zkušební souvrství byla připravena v laboratoři a porovnána s realizací pokusného úseku. Po dobu 22 měsíců byl sledován vývoj vlivu účinků dopravního zatížení na vozovku a spojení vrstev.

Anglický abstrakt

Reinforcement of asphalt-concrete roads using 2D interlayers with reinforcing grids, composites, non-woven fabrics, placed between newly paved layers, has been widely used since the 1980s. Since then, the benefits of using reinforcing layers to mitigate cracks in pavements have been documented by researchers around the world. In general, a roadway with embedded interlayer geosynthetic reinforcement absorbs crack energy approximately 2-14 times higher than an unreinforced structure. However, for the correct function of geosynthetics in roads, it is important to achieve a high-quality connection of asphalt layers, which is tested in the Czech Republic by the Leutner shear test. The paper focuses on the asphalt layers shear bond performance using embedded fiberglass reinforcement under thin asphalt layers of 30 and 40 mm. The laboratory prepared samples were compared with the experimental field section. The effect of heavy traffic load was monitored for a period of 22 months.

Klíčová slova

asfaltová vozovka, asfaltová směs, asfaltová emulze, sklovláknitá mříž, geokompozit, vyztužení vozovky, spojení asfaltových vrstev, smyková zkouška spojení vrstev podle Leutnera, redukce šíření trhlin

Klíčová slova v angličtině

Pavement, Asphalt Mixture, Tack Coat, Fiberglass Geogrid, Geocomposite, Reinforced Pavement, Asphalt Layer Bond, The Leutner Shear Test, Crack mitigation

Autoři

ŠPERKA, P.; KUDRNA, J.; SPIES, K.; BOHUŠ, Š.; VALENTA, J.

Vydáno

3. 10. 2023

Nakladatel

Sdružení pro výstavbu silnic

Místo

Praha

ISSN

1804-8684

Periodikum

Silnice mosty

Ročník

2023

Číslo

03

Stát

Česká republika

Strany od

34

Strany do

41

Strany počet

48

URL

BibTex

@article{BUT186889,
  author="Pavel {Šperka} and Jan {Kudrna} and Karel {Spies} and Štěpán {Bohuš} and Jakub {Valenta}",
  title="Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře.",
  journal="Silnice mosty",
  year="2023",
  volume="2023",
  number="03",
  pages="34--41",
  issn="1804-8684",
  url="https://www.silnice-mosty.cz/2594-obsah-cisla-3-2023/"
}