Detail publikace

Geodetický monitoring při havárii komunikace v ulici Kopečná v Brně

CHLUP, M., HOŘEJŠ, M. BUREŠ, J.

Originální název

Geodetický monitoring při havárii komunikace v ulici Kopečná v Brně

Anglický název

Geodetic monitoring during a road accident in Kopecna street in Brno

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Článek se zabývá geodetickým monitoringem při havárii místní komunikace v ulici Kopečná v Brně, v místě přiléhajícím ke stavbě vícepodlažního obytného komplexu s budoucími podzemními garážemi, umístěnými hluboko pod úrovní stávajícího terénu. K havárii došlo po významném odtěžení zeminy v těsné blízkosti komunikace přiléhající ke stavební jámě v kombinaci s vydatnými přívalovými víkendovými srážkami, nicméně přímý vliv sousední stavby na havárii se nepodařilo prokázat. Následkem zatečení vody došlo k výrazným poruchám povrchu místní komunikace, propadu sklepního prostoru pod komunikací a poškození opěrné stěny. Geodetická 3D polární metoda při použití totální stanice nejvyšší třídy přesnosti se ukázala jako účinná, vhodná, flexibilní a dostatečně přesná metoda s průkazností do 1 mm v daných podmínkách. Přesnost monitoringu se pohybovala ve směrodatné odchylce do 0,5 mm, sedání přilehlých okolních budov dosahovalo do 2,5 mm, jejich horizontální stabilita byla do 1 mm. Naměřený pohyb záporové stěny v příčném směru (do jámy) činil až 30 mm, při tryskové injektáži až 25 mm po jednom taktu.

Anglický abstrakt

The article deals with geodetic monitoring of a local road crash in Kopečná Street in Brno, adjacent to the construction of a multi-storey residential complex with future underground garages, located deep below the level of the existing terrain. The accident occurred after significant soil removal in close proximity to the road adjacent to the construction pit combined with heavy weekend rainfall, however, the direct influence of the neighbouring construction on the accident could not be proven. As a result of the water ingress, there was significant failure of the local road surface, collapse of the basement area under the road and damage to the retaining wall. The 3D polar geodetic method using a total station of the highest accuracy class proved to be an efficient, suitable, flexible and sufficiently accurate method with a precision of up to 1 mm under the given conditions. Monitoring accuracy was within 0.5 mm standard deviation, subsidence of adjacent surrounding buildings was within 2.5 mm, and their horizontal stability was within 1 mm. Measured movement of the retaining wall in the transverse direction (into the pit) was up to 30 mm, in jet injection up to 25 mm after one stroke.

Klíčová slova

geodézie, BIM, průmyslová geodézie

Klíčová slova v angličtině

surveying, BIM, industry geodesy

Autoři

CHLUP, M., HOŘEJŠ, M. BUREŠ, J.

Vydáno

1. 3. 2023

Nakladatel

Český svaz geodetů a kartografů

Místo

Brno

ISBN

978-80-02-03012

Kniha

Geodézie ve stavebnictví a průmyslu

Edice

1

Číslo edice

1

Strany od

44

Strany do

57

Strany počet

14

BibTex

@inproceedings{BUT183218,
  author="Jiří {Bureš}",
  title="Geodetický monitoring při havárii komunikace v ulici Kopečná v Brně
",
  booktitle="Geodézie ve stavebnictví a průmyslu",
  year="2023",
  series="1",
  number="1",
  pages="44--57",
  publisher="Český svaz geodetů a kartografů",
  address="Brno",
  isbn="978-80-02-03012"
}