Detail publikace

Analýza vyhýbacích manévrů moderních vozidel

MIKULEC, R.

Originální název

Analýza vyhýbacích manévrů moderních vozidel

Anglický název

Modern Vehicles' Lane Change Manoeuvre Analysis

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

S problematikou vyhýbacích manévrů se lze ve znalecké praxi setkat především, při analýze dopravních nehod v případech, ve kterých byl tento manévr součástí přednehodového nebo nehodového děje a v případech, ve kterých se vyhýbací manévr jeví jako validní, technicky přijatelná možnost odvrácení střetu. V rámci této problematiky je nutné zohlednit jízdní limity vozidel a jejich postupný technologický vývoj, zejména v oblastech podvozkových skupin, brzdové soustavy, pneumatik a asistenčních systémů, který má přímý vliv na jízdní stabilitu vozidla při dynamických jízdních manévrech. Tato skutečnost se nejvíce projevuje při jízdě na povrchu se sníženou adhezí, s čímž se lze nejčastěji setkat v podobě mokrého povrchu vozovky. Tento článek se zabývá analýzou vyhýbacích manévrů moderních vozidel, provedených na základě normy ISO 3888-2 – „Vyhýbací manévr“ (a to jak v souladu s normou, tak neparametrickými testy). Výsledné naměřené limitní hodnoty příčného zrychlení byly použity pro úpravu a ověření empirického vzorce pro výpočet doby manévru (tzv. Kovaříkova vzorce).

Anglický abstrakt

The issue of lane-change manoeuvres can be encountered in expert practice primarily in the analysis of traffic accidents in cases in which the manoeuvre was part of the pre-crash or crash scenario and in cases in which the evasive manoeuvre appears to be a valid, technically acceptable option for avoiding the crash. In this context, it is necessary to consider the driving limits of vehicles and their progressive technological development (especially in the areas of chassis groups, tyres and assistance systems), which have a direct impact on the driving stability of the vehicle during vigorous manoeuvres. This is most pronounced when driving on surfaces with reduced adhesion, which is most often encountered in the form of wet road surfaces. This paper deals with the analysis of the avoidance manoeuvres of modern vehicles, carried out on the basis of ISO 3888-2 - "Avoidance Manoeuvre" (both in accordance with the standard and non-parametric tests). The resulting measured limiting values of lateral acceleration were used to modify and validate the empirical formula for calculating the manoeuvre time (the so-called Kovařík formula).

Klíčová slova

Vyhýbací manévr, mokrý povrch vozovky, jízdní limity, doba jízdního manévru

Klíčová slova v angličtině

Lane-change manoeuvre, wet road surface, driving limits, manoeuvre duration

Autoři

MIKULEC, R.

Vydáno

27. 1. 2022

ISBN

978-80-214-6033-1

Kniha

Sborník příspěvků ExFoS 2022

Strany od

105

Strany do

113

Strany počet

9

URL

BibTex

@inproceedings{BUT176428,
  author="Roman {Mikulec}",
  title="Analýza vyhýbacích manévrů moderních vozidel",
  booktitle="Sborník příspěvků ExFoS 2022",
  year="2022",
  pages="105--113",
  isbn="978-80-214-6033-1",
  url="http://exfos.cz/wp-content/uploads/2022/02/ExFoS-2022-Sbornik-prispevku.pdf"
}