Detail publikace

Kritéria kvality výuky společenskovědních předmětů ve vazbě na přínos pro studenty

LINDR, J.

Originální název

Kritéria kvality výuky společenskovědních předmětů ve vazbě na přínos pro studenty

Anglický název

Teaching quality criteria of social science courses in relation to the benefit for students

Typ

abstrakt

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Význam výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě je spatřován především ve všestranné kultivaci studentů. Jde o všeobecný rozvoj studentů deklarovaný v profilu absolventa tak, aby byl co nejlépe připraven na vstup do profesní praxe. Příspěvek nejprve stručně nahlíží na poslání a roli společenskovědních předmětů na technické univerzitě. Poté se zaměřuje na hodnocení kvality výuky, resp. posouzení celkového přínosu, který výuka pro studenty má. Jedná se o zpětnovazební retrospektivní pohled na realizaci výuky, posouzení shody mezi formálním, plánovaným, realizovaným a osvojeným kurikulem. Cílem příspěvku je navrhnout a posoudit kritéria, která kvalitu výuky nejvíce ovlivňují. Z toho vyplývají dílčí výzkumné otázky, a to: Jaký význam přisuzují studenti jednotlivým kritériím kvality výuky? Jaká kritéria kvality výuky nejvíce ovlivňují přínos, resp. zda je vůbec možné stanovit nějaké pořadí těch nejvýznamnějších kritérií ve vazbě na přínos? Existuje nějaká relevantní korelace mezi kritérii a přínosem? Stanovení priority kritérií, příp. zhodnocení těch kritérií, která ovlivňují přínos v pozitivním či negativním smyslu nebo ovlivňují přínos jen málo, je cenným a zajímavým pohledem do edukační reality. Uvědomění si významu kritérií kvality výuky ve vnímání studentů může pomoci pedagogovi lépe metodicky pojímat výuku tak, aby byla pro studenty přitažlivá, zajímavá a v konečném důsledku také efektivní. Obtížnost zpracování spočívá především ve výběru těch klíčových kritérií, která jsou určující pro kvalitu výuky, resp. redukce původního většího počtu kritérií na ta nejdůležitější z nich. Pro potřeby analýzy byl vybrán společenskovědní předmět na technické univerzitě v letech 2018–2019. Studenti se formou dotazníku na škále sémantického diferenciálu zpětnovazebně vyjadřovali k jednotlivým kritériím kvality výuky. Návrh kritérií a relevantní redukce původního počtu asi 25 kritérií na 8–10 nejvýznamnějších si vyžádala hodně pracnosti. Za tímto účelem jsou v příspěvku představeny a porovnány výsledky dvou statistických metod: metoda hlavních komponent a kroková metoda dopředná. Následně jsou kritéria použita pro posouzení jejich významnosti nejprve samostatně a poté ve vazbě na přínos t-testem skrze p-hodnotu v relaci kritérium–přínos a Cohenovýmkoeficientem věcného účinku. Na základě toho bylo možné zjistit, jaký význam studenti jednotlivým kritériím přisuzují a jak se to projevuje v celkovém hodnocení přínosu předmětu. Očekávané výsledky korespondují s užitím statistických metod k vyhodnocení výsledků. Je třeba stanovit významnost jednotlivých kritérií zvlášť a poté zhodnotit vazbu na přínos výuky. Cenné jsou rovněž korelace jednotlivých kritérií s přínosem. Zpřehlednění výsledků vede k redukci kritérií. Nelze se spoléhat pouze na intuitivní výběr, ale skrze zvolené statistické metody dospět k přesnějšímu stanovení korelace s přínosem. Přestože obě použité statistické metody poskytují poněkud rozdílné výsledky, obecně se ukazuje, že kritéria výuky jako je: potřebná pro osobní rozvoj, potřebná pro budoucí práci, moderní, tvořivá, intelektuálně stimulující aj., hrají ve vnímání přínosu pro studenty významnou roli. Naopak kritéria jako kritéria jako komunikativnost, aktivnost, příjemnost, vliv vyučujícího, podpora nadšení, učební zátěž aj., jsou pro studenty méně důležitá. Získané výsledky potvrzují složitost problematiky výběru nejvýznamnějších kritérií. Toto retrospektivní poznání je užitečné pro sebereflexi učitelského pojetí výuky a pro zvýšení kvality, efektivity a modernizace.

Anglický abstrakt

The aim of the report is to design and assess the criteria that affect the quality of teaching the most. It raises partial research questions, namely: What importance do students attach to individual teaching quality criteria? What teaching quality criteria most influence the benefit, e. g. if is possible to determine any order of the most important criteria in relation to the benefit? Is there any relevant correlation between the criteria and the benefit? Determining the priority of criteria that affect benefits in a positive or negative sense is a valuable view into the educational reality. The difficulty of processing is mainly in the selection of the key criteria that are decisive for the quality of teaching, e.g. the reduction of original larger number of criteria to the most important of them. The social science course at the Technical University in the years 2018–2019 was selected for the needs of the analysis. Students commented on the individual criteria of teaching quality in the form of a questionnaire on a scale of semantic differential. The design of the criteria and the relevant reduction of the original number of about 20 criteria to 8–10 most important ones required a lot of work. For this purpose, the report presents and compares the results of two statistical methods: the main component method and the forward step method. Subsequently, the criteria are used to assess their significance, first separately and then in relation to the benefit by t-test through the p-value in the criterion-benefit relation and the Cohen coefficient of material effect. Based on this, it was possible to find out what importance students attach to individual criteria and how it is reflected in the overall evaluation of the benefits of the course. Correlations of individual criteria with benefit are also valuable. Clarification of results leads to a reduction of criteria. Although the two used statistical methods provide different results, it generally appears that teaching criteria such as need for personal development, need for future work, modern, creative, intellectually stimulating etc. play an important role in the perception of benefits for students. On the contrary, the criteria as communicativeness, activity, pleasantness, teacher influence, enthusiasm support, learning load etc. are less important for students. The obtained results confirm the complexity of the issue of selecting the most important criteria. This retrospective knowledge is useful for self-reflection of the teaching concept and for increasing the quality, efficiency and modernisation of the teaching process in general.

Klíčová slova

Společenskovědní předměty, přínos, hodnocení, kritéria kvality výuky, statistická analýza

Klíčová slova v angličtině

Social science courses, benefit, evaluation, criteria of teaching quality, statistical analysis

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

9. 9. 2020

Nakladatel

MENDELU

Místo

Brno

ISBN

978-80-7509-725-5

Kniha

Sborník abstraktů ICOLLE 2020

Číslo edice

1

Strany od

86

Strany do

89

Strany počet

4

BibTex

@misc{BUT165598,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Kritéria kvality výuky společenskovědních předmětů ve vazbě na přínos pro studenty",
  booktitle="Sborník abstraktů ICOLLE 2020",
  year="2020",
  edition="1",
  pages="86--89",
  publisher="MENDELU",
  address="Brno",
  isbn="978-80-7509-725-5",
  note="abstract"
}