Detail publikace

Globalizace ve vzdělávání cestou všestranného rozvoje absolventů

LINDR, J.

Originální název

Globalizace ve vzdělávání cestou všestranného rozvoje absolventů

Anglický název

Globalisation in education by all-round development of graduates

Typ

abstrakt

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Současná globalizovaná společnost se rozvíjí rychlým tempem. Společně s tím se mění i koncept vzdělávání, který směřuje k efektivitě, výkonnosti a všestrannému rozvoji absolventa plně připraveného do profesní sféry. I absolvent technické vysoké školy by měl být schopen plnohodnotně obstát ve firemní praxi. Vzrůstá potřeba komplexnosti a všestranného rozvoje osobnosti. Absolvent by měl být už z fakulty vybaven nejen odbornými, ale i všeobecnými klíčovými kompetencemi, např. komunikativními, jazykovými či sociálními, aby obstál v náročných požadavcích doby. Proto je nutné na vysokých školách rozvíjet soft skills. Přispívají k humanizaci studijního prostředí a kultivaci studentů. Příspěvek hodnotí zkušenosti s výukou společenskovědních předmětů na technické vysoké škole v Brně, které pěstují soft skills. Uvádí jejich přínos pro studenty, sleduje pozitiva i negativa výuky, zdůvodňuje potřebnost. Zamýšlí se obecně i specificky nad cestami, jak zefektivnit a modernizovat výuku společenskovědních předmětů tak, aby přinášela všestranný rozvoj osobnosti studentů, aby se v životě stali samostatnými a úspěšnými. Od toho se odvíjí i změny v obsahu vzdělávání, které mají dopad na všechny stránky rozvoje integrované osobnosti. Společně se znalostmi se v současnosti dostává do popředí potřeba osvojení klíčových kompetencí. Inovace a modernizace vzdělávacích obsahů, integrita a transdisciplinarita charakterizuje nové pojetí vzdělávání. Zdůrazňuje se systémovost a existence strukturálních vazeb na cestě k formování absolventa jako harmonické a vyspělé osobnosti schopné obstát v náročnosti doby. Všestranný vzdělanostní rozvoj absolventů úspěšnému začlenění do praxe napomáhá.

Anglický abstrakt

The current globalized society is developing at a rapid pace. In accordance with it the concept of education is changing, which leads to effectiveness, productivity and general development of fully prepared graduate into professional sphere. Any technical university graduate should be able to succeed in firm praxis. Complexity and development of personality are increasing. The faculty should fully equip the graduate not only with professional, but also with general key competences, e.g. communicative, linguistic or social competences to pass the current high demands. Therefore, it is necessary to develop soft skills in universities. They contribute to humanisation of learning environment and to the students’ cultivation. The paper evaluates teaching experience of selected social science subjects at the technical university in Brno, which cultivates soft skills. It indicates their contribution to students with positives and negatives of teaching, justifies their need. It makes generally and specifically the teaching of social science subjects more efficient and modern to bring the general personality development of students so they become independent and successful in life. Consequently, there are changes in the concept of curriculum which have an impact on all aspects of personality development. Together with knowledge the need of learning key competences is increasing. An innovation and modernisation of educational contents, integrity and transdisciplinarity describes the new concept of education. System and existence of structural links is underlined towards forming of the graduate as a harmonious and mature personality which is able to succeed in demands at present. General educational development of graduates helps to successful integration to praxis.

Klíčová slova

Vzdělávání, klíčové kompetence, všestranný rozvoj, humanizace studijního prostředí, modernizace vzdělávání, společenskovědní předměty

Klíčová slova v angličtině

Education, key competences, general development, humanization of educational environment, modernization of education, social science subjects

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

5. 10. 2016

Nakladatel

TU Košice

Místo

Košice

ISBN

978-80-553-3014-3

Kniha

Globálne vzdelávanie na vysokých školách

Číslo edice

1

Strany od

36

Strany do

37

Strany počet

2

BibTex

@misc{BUT131614,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Globalizace ve vzdělávání cestou všestranného rozvoje absolventů",
  booktitle="Globálne vzdelávanie na vysokých školách",
  year="2016",
  edition="1",
  pages="36--37",
  publisher="TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3014-3",
  note="abstract"
}