Detail publikace

Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně

KLUSÁČEK, S. HAVRÁNEK, Z. BENEŠ, P.

Originální název

Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně

Český název

Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.

Český abstrakt

Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.

Klíčová slova

Laserový interferometr, modální analýza, turbínové kolo, kalibrace, akcelerometr, gyroskop

Vydáno

30.05.2016

Nakladatel

Slovenská technická univerzita v Bratislavě

Místo

Bratislava

ISBN

978-80-227-4563-5

Kniha

Noise and vibration in practice

Edice

21

Číslo edice

1

Strany od

83

Strany do

88

Strany počet

6

Dokumenty

BibTex


@inproceedings{BUT125610,
  author="Stanislav {Klusáček} and Zdeněk {Havránek} and Petr {Beneš}",
  title="Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
",
  annote="Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.",
  address="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
  booktitle="Noise and vibration in practice",
  chapter="125610",
  edition="21",
  howpublished="print",
  institution="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
  year="2016",
  month="may",
  pages="83--88",
  publisher="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
  type="conference paper"
}