Detail publikace
Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
KLUSÁČEK, S. HAVRÁNEK, Z. BENEŠ, P.
Originální název
Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
Český název
Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
cs
Originální abstrakt
Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.
Český abstrakt
Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.
Klíčová slova
Laserový interferometr, modální analýza, turbínové kolo, kalibrace, akcelerometr, gyroskop
Vydáno
30.05.2016
Nakladatel
Slovenská technická univerzita v Bratislavě
Místo
Bratislava
ISBN
978-80-227-4563-5
Kniha
Noise and vibration in practice
Edice
21
Číslo edice
1
Strany od
83
Strany do
88
Strany počet
6
Dokumenty
BibTex
@inproceedings{BUT125610,
author="Stanislav {Klusáček} and Zdeněk {Havránek} and Petr {Beneš}",
title="Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
",
annote="Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.",
address="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
booktitle="Noise and vibration in practice",
chapter="125610",
edition="21",
howpublished="print",
institution="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
year="2016",
month="may",
pages="83--88",
publisher="Slovenská technická univerzita v Bratislavě",
type="conference paper"
}