Detail publikace

Výzkum vybraných kvalitativních value drivers v podnicích strojírenského průmyslu

STRNADOVÁ, M. REŽŇÁKOVÁ, M.

Originální název

Výzkum vybraných kvalitativních value drivers v podnicích strojírenského průmyslu

Anglický název

Research on selected qualitative value drivers in industry companies

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Purpose of the article: Článek je zaměřen na kvalitativní value drivers v podnicích působících v oboru Výroba strojů a zařízení, a které value drivers jsou respondenty z této oblasti považovány za nejdůležitější. Methodology/methods: Ke splnění cíle byla využita podniková data získaná dotazníkovým šetřením a údaje z účetních výkazů těchto podniků (období 2009 – 2012). Získaná data byla využita k ověření výzkumných hypotéz s využitím statistických metod (F-test, Studentův t-test). Kromě toho bylo využito Winsorizovaného průměru (ke zjištění průměrných hodnot ukazatele ROE u jednotlivých skupin podniků). Scientific aim: Cílem článku je zjistit, které kvalitativní value drivers jsou nejdůležitější v podnicích působících v oboru Výroba strojů a zařízení (CZ-NACE 28). Findings: Z dosažených výsledků vyplývá (aplikací četností odpovědí), že za důležité value drivers respondenti považují pověst podniku, lidské zdroje (zaměstnanci) a jejich vlastnosti, obchod a flexibilita, výkonnost a produktivita, majetek podniku, kvalita, investice, inovace a know-how. U faktorů lidské zdroje (zaměstnanci) a jejich vlastnosti, kvalita, výkonnost a produktivita, rozvoj podniku a kolektiv bylo prokázáno, že průměrná hodnota ukazatele ROE (jenž byl zvolen jako měřítko výkonnosti) se liší u podniků, které uvedli příslušný faktor jako generátor hodnoty (skupina A) a které tento faktor neuvedli (skupina B). Conclusions: Nejčastěji zmiňovaným faktorem byla pověst podniku. Podle zahraničních výzkumů jsou nejčastěji uváděným generátorem hodnoty zákazníci, jejich loajalita, věrnost a spokojenost. Pro české podniky není důležitý například faktor technologie a technologické vybavení či snižování nákladů, podle zahraničních průzkumů jde o poměrně důležitý faktor. Naproti tomu, pro zahraniční respondenty není příliš důležitá například výkonnost a produktivita, majetek podniku, know-how, což jsou faktory zahraničními subjekty málo zmiňované. K málo zmiňovaným faktorům mezi oběma skupinami respondentů patří kapitál podniku, rozvoj podniku, kolektiv, peněžní toky, cenová politika a rodinné zázemí.

Klíčová slova

value drivers, performance measurement, value based management, research, questionnaire

Klíčová slova v angličtině

value drivers, performance measurement, value based management, research, questionnaire

Autoři

STRNADOVÁ, M.; REŽŇÁKOVÁ, M.

Vydáno

4. 12. 2015

Nakladatel

Fakulta podnikatelská

Místo

Brno

ISBN

978-80-214-5332-6

Kniha

Workshop specifického výzkumu 2015

Strany od

86

Strany do

97

Strany počet

12

BibTex

@inproceedings{BUT123245,
  author="Michala {Strnadová} and Mária {Režňáková}",
  title="Výzkum vybraných kvalitativních value drivers v podnicích strojírenského průmyslu",
  booktitle="Workshop specifického výzkumu 2015",
  year="2015",
  pages="86--97",
  publisher="Fakulta podnikatelská",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5332-6"
}