Detail publikace

Pevnostní analýza klikového a vyvažovacího hřídele řadového vznětového tříválce

NOVOTNÝ, P. DRÁPAL, L.

Originální název

Pevnostní analýza klikového a vyvažovacího hřídele řadového vznětového tříválce

Anglický název

Strength analysis of crankshaft and balancing shaft of four-cylinder engine

Typ

zpráva odborná

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Dílčím problémem celkového řešení je rovněž konstrukční návrh nové řady pohonných jednotek, doplněný o pevnostní kontrolu jednotlivých dílů. Snížení obsahu škodlivin ve výfukových plynech lze dosáhnout rovněž koncepčním přístupem při návrhu nové řady spalovacích motorů. Spalovací motor s menším počtem válců při zachování standardní válcové jednotky ZETOR je jedním z možných přístupů ke snižování obsahu škodlivých látek ve výfukových plynech pohonných jednotek ve výkonovém rozmezí 56 až 70 kW. Tato možnost se jeví jako velice vhodná v případě pohonných jednotek s menším jmenovitým výkonem, kdy současné čtyřválcové motory již neumožňují efektivní redukci škodlivých látek ve výfukových plynech v důsledku nevhodných fyzikálně-chemických vlastností těchto plynů. Alternativním řešením je zmenšení zdvihového objemu válcové jednotky, což je neúnosné z hlediska vývojových a výrobních nákladů. Cílem této práce je pevnostní kontrola navrženého klikového hřídele (vyrobeného jako odlitek) a vyvažovacího hřídele řadového tříválcového vznětového motoru v rámci řešení projektu. Na základě výsledků řešení únavové životnosti lze konstatovat, že daný návrh odlévaného klikového hřídele a vyvažovacího hřídele pro daný způsob zatěžování odpovídající danému výkonu motoru z hlediska pevnosti a životnosti vyhovuje, tedy dané zatížení nezpůsobí vznik únavového poškození.

Anglický abstrakt

A partial solution to the overall problem is also a design proposal for a new series of drive units , complete with the strength check of the individual parts. Reduction of pollutants in the exhaust gases can also achieve the conceptual approach in the design of a new series of engines. Internal combustion engine with fewer cylinders while maintaining the standard drum unit Zetor is one of the possible approaches to reduce the content of harmful substances in the exhaust gases of motor units in the power range of 56-70 kW. This option appears to be very useful in case of power units with a lower rated power, when the current four-cylinder engines do not permit the effective reduction of harmful substances in exhaust gases due to unsuitable physico- chemical properties of these gases. An alternative is to reduce the stroke volume of the cylindrical unit, which is unacceptable in terms of development and production costs. The aim of this work is the analysis of designed crankshaft (as a cast ) and balance shaft in-line three-cylinder diesel engine within the project . Based on the results of the fatigue life of the solution can be stated that the proposal cast crankshaft and balancer shaft for a given loading mode corresponding to the engine performance in terms of strength and durability suits , ie the load cause of fatigue damage.

Klíčová slova

emise, spalovací motor, klikový mechanismus, vyvažovací jednotka, vznětový motor

Klíčová slova v angličtině

emission, internal combustion engine, cranktrain, balancing unit, diesel engine

Autoři

NOVOTNÝ, P.; DRÁPAL, L.

Vydáno

5. 8. 2013

Místo

VUT v Brně, Technicka 2896/2, A3/519a

Strany od

1

Strany do

15

Strany počet

15

BibTex

@techreport{BUT104652,
  author="Pavel {Novotný} and Lubomír {Drápal}",
  title="Pevnostní analýza klikového a vyvažovacího hřídele řadového vznětového tříválce",
  year="2013",
  address="VUT v Brně, Technicka 2896/2, A3/519a",
  pages="1--15"
}