Detail publikace

Vliv nákupního chování na trzích B2B na oceňování majetku

PERNICA, M. HANUŠOVÁ, H.

Originální název

Vliv nákupního chování na trzích B2B na oceňování majetku

Anglický název

The influence of shopping behavior in B2B markets to valuation of assets

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Příspěvek presentuje analýzu nákupního chování organizovaných zákazníků na trzích business to business. Cílem příspěvku je postihnout vliv nákupního chování organizací na vyjádření ceny majetku. Příspěvek porovnává dva provedené výzkumy v časovém odstupu tří let (rok 2009 a 2011). Dalším cílem příspěvku je uvést kritéria, která ovlivňují nákupní chování organizovaných zákazníků, a tak ovlivňují i stanovení ceny majetku. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že při posuzování hodnoty majetku má největší význam hledisko provozní spolehlivosti a nákladů na provoz. Oceňování majetku v českém finančním účetnictví je založeno na principu historických cen. Pro peněžní vyjádření hodnoty majetku je rozhodující vstupní cena majetku. Organizace spatřují problém v oceňování majetku, jehož účetní hodnota je minimální. Tento majetek je funkční a je nutné provést jeho opětovné ocenění reálnou hodnotou pro potřeby manažerského účetnictví. Vyjádření reálné hodnoty majetku ovlivňuje nákupní chování organizovaných zákazníků, kteří se při pořizování majetku rozhodují podle vlastních kritérií. Výši hodnoty majetku spatřují v tom, jak majetek naplňuje jejich požadavky, respektive kritéria.

Anglický abstrakt

The article presents the analysis of the shopping behaviour of customers on „business to business“ markets. The aim of this article is to describe the influence of shopping behaviour of organisations on setting the price of assets. The article compares two surveys carried out in the period of three years (from 2009 to 2011). Another aim of this article is to provide criteria that influence purchasing behaviour of customers which, thus affect the pricing of assets. The research showed that for assessing the value of property, the most important aspects are in operational reliability and operating costs. Valuation of assets in Czech financial accounting is based on the principle of a cost history. For the monetary valuation of assets, what is most important is the original cost of that asset. An organisation sees a problem with assessing cost, when its accounting value is minimal. This property is functional and it is necessary to reevaluate those assets in actual value for the purpose of managerial accounting. Expression of fair value of assets affects shopping behaviour of customers when they are buying assets and making decisions according to their own property criteria. The amount of value given to an asset is determined by how it meets their need, respectively, their criteria.

Klíčová slova

Historická cena, inovace, nákupní chování, manažerské účetnictví, oceňování, odpisovaný majetek, reálná hodnota, výzkum.

Klíčová slova v angličtině

Depreciated assets, historical price, innovation, fair value, managerial accounting, purchasing behavior, research, valuation.

Autoři

PERNICA, M.; HANUŠOVÁ, H.

Rok RIV

2013

Vydáno

16. 4. 2013

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Místo

Karviná

ISSN

1212-415X

Periodikum

Acta academica karviniensia

Ročník

2013

Číslo

2

Stát

Česká republika

Strany od

73

Strany do

83

Strany počet

11

BibTex

@article{BUT102219,
  author="Martin {Pernica} and Helena {Hanušová}",
  title="Vliv nákupního chování na trzích B2B na oceňování majetku",
  journal="Acta academica karviniensia",
  year="2013",
  volume="2013",
  number="2",
  pages="73--83",
  issn="1212-415X"
}