diplomová práce

Železnice (variabilní prostor)

Text práce 133.79 kB Příloha 26.2 MB

Autor práce: Ing. arch. Kristýna Smržová

Ak. rok: 2014/2015

Vedoucí: Ing. arch. Jan Mléčka, Ph.D.

Oponent: Ing. arch. Marek Štěpán

Abstrakt:

Využití stávajících železničních tratí, které se osvědčily jako jeden z neefektivnějších prostředků pro přepravu nadměrného nebo hmotného nákladu a proto nesou prostor.

Ověření možnosti zapojení železnice do dnešního hektického života člověka. Návrh modulárních jednotek a modifikovatelných struktur. Použití nových technologií. Demonstrace návrhu na typických příkladech železniční struktury a jejího okolí. Využití kolejového tělesa, příslušenství tratí, nepoužívaných nádraží, přilehlých brownfieldů, jejich vleček atp.

Popis úkolu: Nové možnosti využití železničních tratí a přilehlých nevyužitých oblastí. Návrh modulárních struktur přizpůsobených dle vybraných lokalit. Použití nových technologií.

Klíčová slova:

železnice, modularita, mobilita, ocelové konstrukce, nové struktury, zakladače, kontejnery

Termín obhajoby

02.06.2015

Výsledek obhajoby

obhájeno (práce byla úspěšně obhájena)

znamkaAznamka

Klasifikace

A

Jazyk práce

čeština

Fakulta

Ústav

Ústav navrhování

Studijní program

Architektura a urbanismus (ARCHURB)

Studijní obor

Architektura (ARCH)

Složení komise

prof. Ing. arch. Ivan Petelen, CSc. (předseda)
doc. Ing. arch. Peter Daniel, Ph.D. (člen)
doc. Ing. arch. Michal Hronský, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Monika Petříčková, Ph.D. (člen)
Ing. arch. Dušan Vostrejž (člen)

Kristýna Smržová ve své diplomové práci předkládá komplexní vizi moderní železnice jako autonomního organismu individuální osobní i nákladní přepravy, který s využitím soudobých technologií dokáže plně konkurovat a v budoucnu z velké části nahradit dusivou automobilovou dopravu. S využitím externích konzultací navrhuje samostatně řízený a zcela nezávislý podvozek jako univerzální platformu, na niž následně v modulových kontejnerech umísťuje jednotlivé funkce. Bohatá železniční síť aktivních i zrušených tratí s množstvím vleček v existující struktuře měst i obcí umožňuje autorce na několika modelových příkladech demonstrovat využití opuštěných nádraží i rozsáhlých brownfields modulární variabilní prostorovou strukturou dle aktuální místní potřeby. Železnice tak z prosté kvality spojnice mezi dvěma místy v každém okamžiku získává vlastní plnohodnotnou prostorovou existenci.
Kritérium hodnocení Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování Tvůrčí, se soustavným nadšením a výrazným osobním nasazením.
Výsledný počet bodů navržený vedoucím: 95
Zobrazit více

Známka navržená vedoucím: A

Tuto práci je nesnadné, ba asi i nemožné roztrhnout na kategorie urbanismus, architektura, provoz, atd. Obzvláště proto, že se autorka zabývá tématem na samé hranici architektury, tématem které je spíše vizí. Autorka si vybrala železnici a je jí (asi podobně  jako Antonín Dvořák, nebo i já) fascinována. Tato hustá síť dopravní infrastruktury včetně svých potřebných staveb nyní na mnoha místěch chátrá, protože ztratila své původní využití a potřebnost. Autorka se po důkladné orientaci v tématu pouští do nových možností využití, které inklinují ke dnešní společnosti s velkým apetitem měnit místa pobytu a poznávat místa nová. Všímá si souvislostí železnočních vagónů a modulárních staveb a zasazuje nevyužitý potenciál železničních tratí do nových souvislostí.  Stejně tak jako se společnost věnuje rekonverzi areálů těžkého průmyslu, bude se muset zabývat i rekonverzemi železnočních brownfieldů.  Pro názornost jsou vybrány příklady nového využití některých takovýchto míst. Je samozřejmě otázkou, zda-li je ekonomičtější cestovat s kufrem, nebo vagónokufrem (kontejener na vagónu zde chápu jako obrovský osobní kufr), ale dosvedu si představit skupinu lidí, která by takto žila.
Práce je zpracována až neuvěřitelně obšírně, zároveň i smysluplně, zpracování je svědomité, grafika velmi dobrá.
Kritérium hodnocení Známka
Urbanistické řešení B
Architektonické řešení A
Provozní řešení A
Technicko konstrukční řešení A
Formální úroveň A
Otázky k obhajobě:
  1. Jsou vámi navržené modulární stavby určeny spíše k trvalému, nebo přechodnému žití? Jaké jsou sociologické aspekty tohoto způsobu života? Jak dlouho by asi byla buňka na jednom místě?
Výsledný počet bodů navržený oponentem: 95
Zobrazit více

Známka navržená oponentem: A

Odpovědnost: Mgr. et Mgr. Hana Odstrčilová