Detail oboru

Řízení a ekonomika podniku

FPZkratka: DSP-ŘEPAk. rok: 2013/2014

Program: Ekonomika a management

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: Akreditace do: 1.11.2019

Profil

Doktorské vzdělání poskytne absolventům magisterského vysokoškolského studia v oblasti řízení a ekonomiky podniku vyšší stupeň vzdělání, prohlubující teoretické znalosti.
Cílem doktorského studia je naučit absolventy metodám vědecké práce.

Klíčové výsledky učení

Absolvent doktorského studia je schopen samostatné vědecké, výzkumné a řídicí práce.
Je připraven řešit náročné koncepční, výzkumné a vývojové problémy v oblasti řízení a ekonomika podniku. V praxi je schopen samostatně vést výzkum, vývoj a výrobu .
Nachází uplatnění jako tvůrčí pracovník na špičkových vědeckovýzkumných pracovištích, jako vedoucí výzkumných a vývojových týmů a též ve vědecké a pedagogické práci na vysokých školách. Absolventi tohoto programu se mohou také uplatnit při obsazování vyšších funkčních pozic v některých větších institucích a firmách, kde je vyžadována schopnost samostatně tvořivě pracovat, analyzovat složité problémy a navrhovat a realizovat nová, originální řešení.

Profesní profil absolventů s příklady

Absolvent studia najde uplatnění jako akademický pracovník ekonomicky zaměřených fakult, jako výzkumný pracovník ve výzkumných organizacích zaměřených na ekonomický a podnikatelský výzkum. V souladu s přijatým programem a oborem bude absolvent schopen zaměřit se na ekonomiku podniku ve všech jejich souvislostech, vrcholový management podniku, výkonný management, marketing, logistika.

Vstupní požadavky

Nutnou podmínkou přijetí ke studiu je:
" dosažení vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu,
" předložení vědecké eseje na předpokládané téma disertační práce,
" souhlas předpokládaného školitele,
" úspěšné složení přijímací zkoušky,
" znalost anglického nebo německého jazyka minimálně na úrovni B1.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Aplikace koncepce leadershipu v oblasti řízení lidských zdrojů

    Koncepce leadershipu v rychle se rozvíjejích odvětvích průmyslu je chápána jako příležitost k výraznému zvýšení konkurenceschopnosti jednotlivých firem i odvětví. Proto se teoretickým aspektům rozvoje leadershipu věnuje stále rostoucí pozornost. Záměrem tohoto tématu je formulace moderních koncepcí leadershipu: analýza specifik v jednotlivých odvětvích a doporučení nástrojů efektivního leadershipu, vhodných pro úspěšné prosazení se těchto firem v globální konkurenci.

    Školitel: Rašticová Martina, doc. PhDr., Ph.D.

  2. Aplikace strategií slaďování pracovního a soukromého života v oblasti řízení lidských zdrojů

    Problematika slaďování pracovního a soukromého života je oblast vysoce aktuální nejen z výzkumného, ale taktéž aplikačního úhlu pohledu. Svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o výzmanu a aplikaci strategií slaďování pracovního a soukromého života pro zaměstnance i zaměstnavatele. Záměrem tohoto tématu, které nebylo doposud kriticky zkoumáno, je provést analýzu přístupů k problematice slaďování pracovního a soukromého života a navrhnout v teoretické rovině konceptuální model aplikace strategií slaďování pracovního a soukromého života v moderní koncepci HR managementu. V praktické rovině pak z toho odvozený systém ukazatelů, umožňujících firemnímu vedení využívat synergií mezi strategiemi slaďování pracovního a soukromého života zaměstnanců a produktivitou jejich práce.

    Školitel: Rašticová Martina, doc. PhDr., Ph.D.

  3. Balanced Scorecard jako nástroj zvyšování výkonnosti podniku

    Měření výkonnosti podniku lze považovat za velmi rozsáhlou, složitou a ve vztahu k samotným podnikům za značně citlivou oblast podnikového řízení, což otevírá značné možnosti pro další výzkum a jeho zaměření. Cílem práce by mělo být využití přístupu Balanced Scorecard a upravení pro výrobní podniky působící v ČR.

    Školitel: Bartoš Vojtěch, doc. Ing., Ph.D.

  4. Marketingové řízení podniků vycházející z koncepce udržitelnosti.

    Udržitelný rozvoj je oblast, jenž v současnosti více a více ovlivňuje chování podniků na cílových trzích. Práce by měla zmapovat nejnovější teoretické poznatky ve využívání této koncepce v marketingovém řízení obchodního podnikání s cílem rozpracovat možné přístupy do oblasti tzv. zeleného marketingu.

    Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  5. Měření efektivnosti různých podnikatelských subjektů

    Předpokládaným vědeckým tématem disertační práce bude využití různých aplikačních metod DEA (Data Envelopment Analysis) pro hodnocení efektivity podnikatelských subjektů různé velikosti, zaměření v České Republice srovnáním s podobnými podnikatelskými subjekty v rámci EU.

    Školitel: Kocmanová Alena, prof. Ing., Ph.D.

  6. Metodika implementace štíhlých procesů do podnikatelských subjektů

    Procesní řízení jako moderní manažerská filozofie řízení k zavedení štíhlého podniku a všech jeho činností, při vzniku a dosažení konkurenční výhody. Implementace je zaměřena do logistických řetězců a všech souvisejících subprocesů, které spolu spolupracují (mezipodnikový proces) a spotřebovávají materiální, lidské, finanční a informační vstupy a jejichž výsledkem je produkt. Produkt má splnit pro zákazníka tři charakteristiky a to: jakost-čas-náklady. Současně přinášet pro zákazníka přidanou hodnotu v celém hodnototvorném řetězci, tedy ve všech souvisejících činnostech. Na základě vysvětlení úlohy moderních informačních technologií při zavádění BPM předložit kroky implementace procesního řízení se zaměřením na výkonnost světové třídy při použití štíhlých procesů transformace vstupů na výstupy.

    Školitel: Jurová Marie, prof. Ing., CSc.

  7. Možnosti marketingových a obchodních strategií podniků v podmínkách globalizace

    Globalizace otevírá nové možnosti pro podniky v oblasti příležitostí pronikat na nové trhy. Práce by měla být zaměřená na zmapování nejnovějších poznatků v oblasti marketingových a obchodních strategií, jenž respektují odlišnosti trhů z pohledu rámcových, specifických podmínek, používaných metod, nástrojů a možnosti jejích uplatnění.

    Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  8. Nástroje a metody cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu

    Téma je zaměřeno na kritickou analýzu nástrojů a cenových strategií firem v oblasti cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu, včetně cenové diskriminace.

    Školitel: Škapa Stanislav, prof. Ing. et Ing., Ph.D.

  9. Návrh a aplikace metodiky pro hodnocení podnikových IS/ICT aplikací ve specifických podmínkách českého trhu

    Téma je zaměřeno na vývoj nové metodiky pro hodnocení podnikových aplikací. Nově navržená metodika bude sloužit k hodnocení podnikových IS/ICT aplikací ve specifických podmínkách českého trhu.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  10. Parametry chaosu komplexnich feasibility studií high tech firem

    Numericky orientované rozhodovací algoritmy jsou neustále komplexnější. Hlavní důvod je v tom, maximální snaze využít dosažitelné informace k (částečné) eliminaci nedostatků informaci. Jakákoliv komplexita má obvykle negativní důsledky např. Relevantní spektrum aplikaci je dost limitované, kvalifikace uživatelů je velmi vysoká, intepretace výsledků není jednoduchá. Flexibilní a jednoduché zahrnutí speciálních aspektů nedostatků informací do rozhodovacího procesu, např. Investice, high tech firmy, představují studovaný problém

    Školitel: Dohnal Mirko, prof. Ing., DrSc.

  11. Přístupy k hodnocení efektivnosti informačních systémů podniků

    Cílem je hledat nové metody posouzení efektivnosti a efektivity informačních systémů a technologií při zahrnutí očekávaných trendů vývoje ICT, jako je Cloud Computing.

    Školitel: Koch Miloš, doc. Ing., CSc.

  12. Riziková politika výrobního podniku

    Téma je obecně věnováno problému řízení rizika. Detailněji se zaměřuje na problematiku managementu změny a řízení rizik při provádění změn především ve výrobních podnicích. Pozornost je věnována rovněž metodám snižování rizika v podnikatelské činnosti firmy

    Školitel: Rais Karel, prof. Ing., CSc., MBA, dr. h. c.

  13. Strategický marketing, jeho teoretická koncepce a praktická aplikace v podmínkách různých obchodních modelů dodávky ERP systémů na českém trhu

    Téma je zaměřeno na definování koncepce strategického marketingu a její praktickou aplikaci v podmínkách různých obchodních modelů dodávky ERP systémů na českém trhu.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  14. Uplatnění koncepce diversity managementu v oblasti řízení lidských zdrojů

    Diversity management je manažerským přístupem, který zdůrazňuje různorodost na pracovišti jako jeden z indikátorů vyšší efektivity práce a přináší zaměstnavatelům konkurenční výhody založené na lepším využívání potenciálu každého jednotlivce. Cílem je charakterizovat teoretické přístupy k Diversity managementu a najít možnosti uplatnění tohoto přístupu oblasti řízení lidských zdrojů. Jde o dosud málo rozpracované téma - v české literatuře zatím nebylo systematicky zpracováno, ve světovém měřítku jde o poměrně novou oblast se značným potenciálem k rozvoji teoretických poznatků v rámci doktorských disertačních prací.

    Školitel: Rašticová Martina, doc. PhDr., Ph.D.

  15. Uplatnění koncepce "tržní orientace" ve strategickém řízení firem

    Tržní orientace firem je jednou z koncepcí, která v posledních 5 letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o jejích různých aspektech. Záměrem je provést kritickou analýzu přístupů k tržní orientaci (jak v soudobé odborné literatuře, tak v praktických aspektech řízení firem) a navrhnout nové postupy k uplatnění tohoto přístupu ve strategickém řízení firem.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  16. Uplatnění moderních marketingových přístupů v řízení v high-tech odvětvích

    Rozvoj high-tech odvětví je chápán jako příležitost k výrazné diferenciaci jak v rámci jednotlivých firem, tak odvětví či národních celků. Proto se teoretickým aspektům rozvoje high-tech segmentů věnuje stále rostoucí pozornost. Záměrem tohoto tématu je formulace moderních marketingových přístupů v řízení high-tech firem: odhalení specifik těchto firem a doporučení marketingových nástrojů, vhodných pro úspěšné prosazení se těchto firem v globální konkurenci.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  17. Vliv tržní orientace na firemní výsledky

    Tržní orientace firem je jednou z koncepcí, která v posledních letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o teoretických aspektech využití tržní orientace, založených m.j. na rozvoji znalostního řízení. Záměrem tohoto tématu je provést kritickou analýzu přístupů k tržní orientaci a navrhnout v teoretické rovině konceptuální model propojení tržní orientace s firemními výsledky, v praktické rovině pak z toho odvozený systém ukazatelů, umožňujících firemnímu vedení využívat synergií mezi tržní orientací a relevantními ukazateli firemních aktivit.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  18. Využití benchmarkingu při zvyšování výkonnosti podniku

    Neoddělitelnou součástí dnešních moderních přístupů k měření výkonnosti je i benchmarking. Práce by měla identifikovat bariéry benchmarkingu v jeho jednotlivých fázích a navrhnout možnosti jejich eliminace. Dále rozpracovat efektivní využití benchmarkingu tak, aby přispíval ke zvyšování výkonnost podniku.

    Školitel: Bartoš Vojtěch, doc. Ing., Ph.D.

  19. Využití koncepce age managementu v oblasti řízení lidských zdrojů

    Age management je jednou z koncepcí HR managementu, která v posledních 5 letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o jejích různých aspektech. Záměrem je provést kritickou analýzu přístupů k problematice age managementu (jak v soudobé odborné literatuře, tak v praktických aspektech řízení firem) a navrhnout nové postupy k uplatnění tohoto přístupu v oblasti HR managementu.

    Školitel: Rašticová Martina, doc. PhDr., Ph.D.

  20. Využití koncepce "celoživotní hodnoty zákazníka" (CLV) ve strategickém řízení firem

    "Celoživotní hodnota zákazníka" (CLV) je jednou z moderních koncepcí, která nalézá uplatnění ve strategickém marketingu firem, zaměřených zejména (ale ne výlučně) v oblasti fmcg a služeb. Toto téma si klade za cíl charakterizovat teoretické přístupy k CLV a najít možnosti uplatnění tohoto přístupu ve firemní strategii. Jde o dosud nepříliš rozpracované téma - v české literatuře zatím nebylo systematicky zpracováno, ve světovém měřítku jde o poměrně novou oblast se značným potenciálem k rozvoji teoretických poznatků v rámci doktorských disertačních prací.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  21. Využití umělé inteligence jako podpory pro rozhodování při řízení podniku

    Prostředky umělé inteligence zvyšují kvalitu a rychlost rozhodování. Týká se to zejména použití fuzzy logiky, umělých neuronových sítí a evolučních algoritmů v oblasti podnikatelství.

    Školitel: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.

  22. Význam vazeb mezi jednotlivými stakeholdery na úrověň CSR v podnikové sféře

    Ekonomická recese přináší nové požadavky na řízení vazeb mezi skupinami stakeholders.

    Školitel: Putnová Anna, doc. RNDr., Ph.D., MBA


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
mvpDMetodologie vědecké prácecs0PovinnýdrzkS - 20ano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
merDModerní metody v ekonomickém rozhodovánícs0PovinnýdrzkS - 20ano
1. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
tevDTeorie ekonomických vědcs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
tevDTeorie ekonomických vědcs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
2. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
RtmDTeorie managementucs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
RtmDTeorie managementucs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
RplsDProdukční a logistické systémycs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RplsDProdukční a logistické systémycs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
RtmarDTeorie marketingucs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RtmarDTeorie marketingucs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
Všechny skupiny volitelných předmětů
Sk. Počet předm. Předměty
PV2 1 RplsD, RtmarD
PV1 1 RplsD, RtmarD