Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FPZkratka: DSP-ŘEPAk. rok: 2013/2014
Program: Ekonomika a management
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: Akreditace do: 1.11.2019
Profil
Doktorské vzdělání poskytne absolventům magisterského vysokoškolského studia v oblasti řízení a ekonomiky podniku vyšší stupeň vzdělání, prohlubující teoretické znalosti. Cílem doktorského studia je naučit absolventy metodám vědecké práce.
Klíčové výsledky učení
Absolvent doktorského studia je schopen samostatné vědecké, výzkumné a řídicí práce. Je připraven řešit náročné koncepční, výzkumné a vývojové problémy v oblasti řízení a ekonomika podniku. V praxi je schopen samostatně vést výzkum, vývoj a výrobu . Nachází uplatnění jako tvůrčí pracovník na špičkových vědeckovýzkumných pracovištích, jako vedoucí výzkumných a vývojových týmů a též ve vědecké a pedagogické práci na vysokých školách. Absolventi tohoto programu se mohou také uplatnit při obsazování vyšších funkčních pozic v některých větších institucích a firmách, kde je vyžadována schopnost samostatně tvořivě pracovat, analyzovat složité problémy a navrhovat a realizovat nová, originální řešení.
Profesní profil absolventů s příklady
Absolvent studia najde uplatnění jako akademický pracovník ekonomicky zaměřených fakult, jako výzkumný pracovník ve výzkumných organizacích zaměřených na ekonomický a podnikatelský výzkum. V souladu s přijatým programem a oborem bude absolvent schopen zaměřit se na ekonomiku podniku ve všech jejich souvislostech, vrcholový management podniku, výkonný management, marketing, logistika.
Vstupní požadavky
Nutnou podmínkou přijetí ke studiu je: " dosažení vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu, " předložení vědecké eseje na předpokládané téma disertační práce, " souhlas předpokládaného školitele, " úspěšné složení přijímací zkoušky, " znalost anglického nebo německého jazyka minimálně na úrovni B1.
Garant
prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Koncepce leadershipu v rychle se rozvíjejích odvětvích průmyslu je chápána jako příležitost k výraznému zvýšení konkurenceschopnosti jednotlivých firem i odvětví. Proto se teoretickým aspektům rozvoje leadershipu věnuje stále rostoucí pozornost. Záměrem tohoto tématu je formulace moderních koncepcí leadershipu: analýza specifik v jednotlivých odvětvích a doporučení nástrojů efektivního leadershipu, vhodných pro úspěšné prosazení se těchto firem v globální konkurenci.
Školitel: Rašticová Martina, doc. PhDr., Ph.D.
Problematika slaďování pracovního a soukromého života je oblast vysoce aktuální nejen z výzkumného, ale taktéž aplikačního úhlu pohledu. Svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o výzmanu a aplikaci strategií slaďování pracovního a soukromého života pro zaměstnance i zaměstnavatele. Záměrem tohoto tématu, které nebylo doposud kriticky zkoumáno, je provést analýzu přístupů k problematice slaďování pracovního a soukromého života a navrhnout v teoretické rovině konceptuální model aplikace strategií slaďování pracovního a soukromého života v moderní koncepci HR managementu. V praktické rovině pak z toho odvozený systém ukazatelů, umožňujících firemnímu vedení využívat synergií mezi strategiemi slaďování pracovního a soukromého života zaměstnanců a produktivitou jejich práce.
Měření výkonnosti podniku lze považovat za velmi rozsáhlou, složitou a ve vztahu k samotným podnikům za značně citlivou oblast podnikového řízení, což otevírá značné možnosti pro další výzkum a jeho zaměření. Cílem práce by mělo být využití přístupu Balanced Scorecard a upravení pro výrobní podniky působící v ČR.
Školitel: Bartoš Vojtěch, doc. Ing., Ph.D.
Udržitelný rozvoj je oblast, jenž v současnosti více a více ovlivňuje chování podniků na cílových trzích. Práce by měla zmapovat nejnovější teoretické poznatky ve využívání této koncepce v marketingovém řízení obchodního podnikání s cílem rozpracovat možné přístupy do oblasti tzv. zeleného marketingu.
Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.
Předpokládaným vědeckým tématem disertační práce bude využití různých aplikačních metod DEA (Data Envelopment Analysis) pro hodnocení efektivity podnikatelských subjektů různé velikosti, zaměření v České Republice srovnáním s podobnými podnikatelskými subjekty v rámci EU.
Školitel: Kocmanová Alena, prof. Ing., Ph.D.
Procesní řízení jako moderní manažerská filozofie řízení k zavedení štíhlého podniku a všech jeho činností, při vzniku a dosažení konkurenční výhody. Implementace je zaměřena do logistických řetězců a všech souvisejících subprocesů, které spolu spolupracují (mezipodnikový proces) a spotřebovávají materiální, lidské, finanční a informační vstupy a jejichž výsledkem je produkt. Produkt má splnit pro zákazníka tři charakteristiky a to: jakost-čas-náklady. Současně přinášet pro zákazníka přidanou hodnotu v celém hodnototvorném řetězci, tedy ve všech souvisejících činnostech. Na základě vysvětlení úlohy moderních informačních technologií při zavádění BPM předložit kroky implementace procesního řízení se zaměřením na výkonnost světové třídy při použití štíhlých procesů transformace vstupů na výstupy.
Školitel: Jurová Marie, prof. Ing., CSc.
Globalizace otevírá nové možnosti pro podniky v oblasti příležitostí pronikat na nové trhy. Práce by měla být zaměřená na zmapování nejnovějších poznatků v oblasti marketingových a obchodních strategií, jenž respektují odlišnosti trhů z pohledu rámcových, specifických podmínek, používaných metod, nástrojů a možnosti jejích uplatnění.
Téma je zaměřeno na kritickou analýzu nástrojů a cenových strategií firem v oblasti cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu, včetně cenové diskriminace.
Školitel: Škapa Stanislav, prof. Ing. et Ing., Ph.D.
Téma je zaměřeno na vývoj nové metodiky pro hodnocení podnikových aplikací. Nově navržená metodika bude sloužit k hodnocení podnikových IS/ICT aplikací ve specifických podmínkách českého trhu.
Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA
Numericky orientované rozhodovací algoritmy jsou neustále komplexnější. Hlavní důvod je v tom, maximální snaze využít dosažitelné informace k (částečné) eliminaci nedostatků informaci. Jakákoliv komplexita má obvykle negativní důsledky např. Relevantní spektrum aplikaci je dost limitované, kvalifikace uživatelů je velmi vysoká, intepretace výsledků není jednoduchá. Flexibilní a jednoduché zahrnutí speciálních aspektů nedostatků informací do rozhodovacího procesu, např. Investice, high tech firmy, představují studovaný problém
Školitel: Dohnal Mirko, prof. Ing., DrSc.
Cílem je hledat nové metody posouzení efektivnosti a efektivity informačních systémů a technologií při zahrnutí očekávaných trendů vývoje ICT, jako je Cloud Computing.
Školitel: Koch Miloš, doc. Ing., CSc.
Téma je obecně věnováno problému řízení rizika. Detailněji se zaměřuje na problematiku managementu změny a řízení rizik při provádění změn především ve výrobních podnicích. Pozornost je věnována rovněž metodám snižování rizika v podnikatelské činnosti firmy
Školitel: Rais Karel, prof. Ing., CSc., MBA, dr. h. c.
Téma je zaměřeno na definování koncepce strategického marketingu a její praktickou aplikaci v podmínkách různých obchodních modelů dodávky ERP systémů na českém trhu.
Diversity management je manažerským přístupem, který zdůrazňuje různorodost na pracovišti jako jeden z indikátorů vyšší efektivity práce a přináší zaměstnavatelům konkurenční výhody založené na lepším využívání potenciálu každého jednotlivce. Cílem je charakterizovat teoretické přístupy k Diversity managementu a najít možnosti uplatnění tohoto přístupu oblasti řízení lidských zdrojů. Jde o dosud málo rozpracované téma - v české literatuře zatím nebylo systematicky zpracováno, ve světovém měřítku jde o poměrně novou oblast se značným potenciálem k rozvoji teoretických poznatků v rámci doktorských disertačních prací.
Tržní orientace firem je jednou z koncepcí, která v posledních 5 letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o jejích různých aspektech. Záměrem je provést kritickou analýzu přístupů k tržní orientaci (jak v soudobé odborné literatuře, tak v praktických aspektech řízení firem) a navrhnout nové postupy k uplatnění tohoto přístupu ve strategickém řízení firem.
Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA
Rozvoj high-tech odvětví je chápán jako příležitost k výrazné diferenciaci jak v rámci jednotlivých firem, tak odvětví či národních celků. Proto se teoretickým aspektům rozvoje high-tech segmentů věnuje stále rostoucí pozornost. Záměrem tohoto tématu je formulace moderních marketingových přístupů v řízení high-tech firem: odhalení specifik těchto firem a doporučení marketingových nástrojů, vhodných pro úspěšné prosazení se těchto firem v globální konkurenci.
Tržní orientace firem je jednou z koncepcí, která v posledních letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o teoretických aspektech využití tržní orientace, založených m.j. na rozvoji znalostního řízení. Záměrem tohoto tématu je provést kritickou analýzu přístupů k tržní orientaci a navrhnout v teoretické rovině konceptuální model propojení tržní orientace s firemními výsledky, v praktické rovině pak z toho odvozený systém ukazatelů, umožňujících firemnímu vedení využívat synergií mezi tržní orientací a relevantními ukazateli firemních aktivit.
Neoddělitelnou součástí dnešních moderních přístupů k měření výkonnosti je i benchmarking. Práce by měla identifikovat bariéry benchmarkingu v jeho jednotlivých fázích a navrhnout možnosti jejich eliminace. Dále rozpracovat efektivní využití benchmarkingu tak, aby přispíval ke zvyšování výkonnost podniku.
Age management je jednou z koncepcí HR managementu, která v posledních 5 letech nabývá na popularitě - svědčí o tom stále rostoucí počet odborných statí, které pojednávají o jejích různých aspektech. Záměrem je provést kritickou analýzu přístupů k problematice age managementu (jak v soudobé odborné literatuře, tak v praktických aspektech řízení firem) a navrhnout nové postupy k uplatnění tohoto přístupu v oblasti HR managementu.
"Celoživotní hodnota zákazníka" (CLV) je jednou z moderních koncepcí, která nalézá uplatnění ve strategickém marketingu firem, zaměřených zejména (ale ne výlučně) v oblasti fmcg a služeb. Toto téma si klade za cíl charakterizovat teoretické přístupy k CLV a najít možnosti uplatnění tohoto přístupu ve firemní strategii. Jde o dosud nepříliš rozpracované téma - v české literatuře zatím nebylo systematicky zpracováno, ve světovém měřítku jde o poměrně novou oblast se značným potenciálem k rozvoji teoretických poznatků v rámci doktorských disertačních prací.
Prostředky umělé inteligence zvyšují kvalitu a rychlost rozhodování. Týká se to zejména použití fuzzy logiky, umělých neuronových sítí a evolučních algoritmů v oblasti podnikatelství.
Školitel: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.
Ekonomická recese přináší nové požadavky na řízení vazeb mezi skupinami stakeholders.
Školitel: Putnová Anna, doc. RNDr., Ph.D., MBA