Detail předmětu

Studioengineering

FEKT-CSHEAk. rok: 2010/2011

Režijní pracoviště, hlavní části, popis činnosti, využití při tvorbě hudebních a činoher. snímků ve studiu, použití v terénu při ozvučování. Obecné vlastnosti akust.signálů a jejich transformace v dynamické,kmitočtové a časové rovině. Periferní zařízení režijního pracoviště, efektové prostředky pro zpracování signálů. Elektronická zařízení používaná ke tvorbě hudebních snímků. Základy hudební akustiky, ladění, tvorba mateční oktávy. Hudební syntéza, principy, historie. Analogové, analog. číslicové a číslicové syntezátory, druhy syntéz. Sekvencery, expandory, komunikační systém MIDI. Počítačové zpracování akust. signálů. HD recording, použití PC při editaci a restaurování starých nebo poškozených nahrávek.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Student se seznámí se základní technologií práce se studiovými zařízeními a jejich periferiemi včetně práce se s některými elektronickými hudebními nástroji na bázi počítačovách systémů pro zpracování digitálních zvukových signálů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámení s hudebně estetickými kriterii požadovanými při tvorbě hudebních záznamů a s jejich technickou realizací.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Benson, B. K.::Audio Engineering Handbook,McGraw-Hill Book Comp. N.Y. USA, 1988 (EN)
Zölzer, U. Digital Audio Signal Processing. Technical University of Hamburg, Germany. (EN)
Russ, M. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press, Oxford, 1996. (EN)
Watkinson, J. The Art of Digital Audio, 3rd ed. Focal Press, 2001. ISBN 0-240-51587-0 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BC bakalářský

    obor BC-TLI , 3. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

týden Režijní pracoviště, architektura
týden Principy směšování, sběrnice a její vlastnosti
týden Vstupní část vstupní jednotky, tvorba sběrnic.
týden Výstupní část, servisní jednotka, pomocné obvody a zdroj
týden Periferní a efektové obvody a zpracování signálu
týden Zobecněné transformace signálu
týden Základy hudební akustiky
týden Druhy a třídění elektronických hudebních nástrojů
týden Druhy analogových syntéz, popis analog. syntézátoru
týden Číslicové syntézy.
týden Záznam a zpracování audiosignálu
týden Hudební komunikace.
týden Počítačová prostředí pro zpracování hudby.

Laboratorní cvičení

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Rozdělení do skupin,seznámení s laboratoří, bezp. předpisy, výklad úloh 1 až 5.
Měření parametrů nf zesilovače
Měření rychlosti přeběhu operačních zesilovačů
Měření mezních křivek kmitočtových korektorů
Měření parametrů vstupní části režijního pracoviště
Měření doby zpoždění elektromechanických efektů
Půlsemestrální test, výklad úloh 6 až 10
Měření přenosové charakteristiky efektu CHORUS
Nácvik práce s analogovým syntezátorem
Zapojování periferií k režijnímu pracovišti, zvukový procesor
Technologie práce s MIDI, sekvencer, expandery, číslicový syntezátor, MIDI filer.
Syntéza zvukových signálů na PC
Náhradní cvičení, zápočet