Detail předmětu

Oborový ateliér II - Environment - zimní

FaVU-B2EN-ZAk. rok: 2010/2011

Studenti rozvíjejí zkušenosti z praktických předmětů a propojují je se znalostmi z teorií technologie. Podle potřeby dostávají studijní úkoly, které realizují s přihlédnutím k individuálním dispozicím.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Individuální přístup k technologiím studovaného oboru.

Prerekvizity

Základní vědomosti ze studovaného oboru.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Klauzurní zkouška.

Osnovy výuky

3. semestr: obraz - objekt
a) přechodové formy - neklasické způsoby prezentace obrazu, sochy /časoprostorové vztahy/
b) asambláž, frotáž aj. - metody užití trojrozměrných prvků v dvojrozměrné formě
c) teoretické aspekty pojmů obraz, objekt
d) teoreticko praktický exkurz do historie objektu: od pravěkých rituálních předmětů k Ready made
e) realizace - objekt jako autonomní forma
f) text - svébytný artefakt, utilitární obhajoba


Instalace


a) objekt a jeho prostor
b) pohyb v prostoru a jeho procesuální aspekty
c) přítomnost - identifikace prostoru, místa, prostředí /dimenze, popisu, významu/
d) instalace a vztahy k rituálům, architektuře, komunikaci
e) praktické pracovní /tvůrčí/ pobyty ve vytypovaném prostředí /krajina, galerie,veřejný prostor atd./
f) médium a instalace

Učební cíle

Studenti a absolventi bakalářského i magisterského stupně mají získat zkušenosti, znalosti a dovednosti potřebné pro uplatnění své individuální pozice umělce nejprve v efektivně fungujícím akademickém prostředí, ale hlavně pro jejich budoucí uměleckou praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

Základní literatura

FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.

Doporučená literatura

POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AEN , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

81 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

324 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.