Detail předmětu

Přehled dějin umění 19. století (2. pol. 19. stol.) - letní

FaVU-1DU19-LAk. rok: 2010/2011

Kurz podává přehled o směrech, vývojových souvislostech a osobnostech sochařství a malířství od preromantismu po symbolismus v Evropě i českých zemích. Proměny umění jsou sledovány v základních liniích: preromantismus a klasicismus v malbě a sochařství. Plenérismus, realismus, naturalismus, impresionismus. krajinomalba 19. století. Romantismus, nazarénismus a jeho vliv v českých zemích, preraffaelismus. Specifická situace malby a sochařství v českých zemích. Symbolismus jako pluralita osobních a lokálních stylů, jeho centra. Souvislosti a protiklady mezi ateliérovým projevem a plenérismem, progresivními tendencemi a akademismem, romantismem a symbolismem. Základní tendence a osobnosti evropské a české historické a akademické malby.

Bibliografie
Světové umění XIX. století
Robert Rosenblum, H.W. Janson, 19th Century Art, New York 1984
H.W. Janson, 19th Century Sculpture, New York 1990
José Pijoan, Dějiny umění VII, VIII, IX (doporučeny především reprodukce)
René Huyghe a kol., Umění nové doby, Praha Odeon 1974 (LAROUSSE - Umění a lidstvo)
E.H. Gombrich, Příběh umění, 1992 (1997).
Norbert Lynton, Umění 19. a 20. století, Praha1981
Lionel Lambourne,Victorian painting, Oxford 2005, Phaidon:
Andrea Rose, The pre-Raphaelites, London, Phaidon1981
Bernard Denvir, Impresionismus:malíři a obrazy, Praha, Gemini,1993.

Umění XIX. století v českých zemích
Dějiny českého výtvarného umění III. (1780 - 1890), Praha, Academia 2001
Kapitoly: Čechy 1780 - 1840,Čechy 1840-1860 ,
Doporučené kapitoly: Figurální malba klasicismu a raného romantismu, Sochařství klasicismu, Sochařství romantického historismu, Figurální malba a "národní klasika", Historická malba, Žánrová malba, Romantická krajinomalba Haushoferovy školy
Nová encylopedie českého výtvarného umění I-II, Praha 1995
Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, 1968.
Naděžda Blažíčková, České malířství a sochařství 19.století. Průvodce expozicí v klášteře sv. Anežky České - Národní galerie, 1993.
Antonín Matějček: Národní divadlo a jeho výtvarníci, 1954.
Naděžda. Blažíčková-Horová, Malířská rodina Mánesů, Praha, NG 2002
Naděžda Blažíčková-Horová, Dějiny v obrazech :historické náměty v umění 19. století v Čechách, Praha, NG 1996.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Schopnost orientovat se v základních i pobočních trendencích umění XIX. století s ohledem na aktuálně inspirativní směry v umění počátku XXI. století.

Prerekvizity

Základní přehled o dějinách politických i kulturních 19. století.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška - znalost základních pojmů, osobností, směrů, souvislostí, pro hodnocení A,B - schopnost orientace v obrazovém materiálu, charakteristiky, rozbory.

Osnovy výuky

Malířství druhé poloviny 19. století
01. Plenérismus. Camille Corot. Barbizonská škola. Théodore Rousseau, Charles Daubigny ad.
Realismus. Jean Francois Millet. Honoré Daumier. Gustave Courbet.
02. Naturalismus. Bastien Lepage. Jules Breton.
03. Edouard Manet
04. James McNeill Whistler. Vliv španělského a japonského umění. Hudba a malířství.
05. Impresionismus. Výstavy. Claude Monet. Auguste Renoir, Camille Pissarro, Edgar Degas, Gustave Caillebotte atp.
06.. Tzv. postimpresionismus. Paul Cézanne. Georges Seurat . Vincent van Gogh, Henri Toulose-Lautrec
07.Prerafaelismus. John Everett Millais. Dante Gabriel Rossetti. Edward Burne-Jones. William Morris.

Malířství a sochařství v Čechách druhé poloviny 19. století
08.Max Haushofer a jeho krajinářská škola.Alois Bubák. Wilhelm Riedel. Julius Mařák. Adolf Kosárek.
09. Realismus. Viktor Barvitius. S.H. Pinkas. Karel Purkyně.
Generace Národního divadla. Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Josef Tulka. Vojtěch Hynais.
10. J.V.Myslbek.
11. Josef Hlávka, jeho vliv na situaci v českém školství a kultuře
12. Neoromantismus, naturalismus, luminismus, secese. Gabriel Max. Max Pirner. Jakub Schikaneder a "malířství světla". Hanuš Schwaiger. Felix Jenewein.
13. Malířství 90. let mezi naturalismem, impresionismem, dekorací. Folklorismus. Joža Úprka a SVUM.
14. "Čeští Pařížané". Luděk Marold. Zdenka Braunerová, její aktivity osobní, společenské, i na poli volného i užitého umění.
15. Česká krajinomalba od 90. let. Julius Mařák a jeho škola. Antonín Slavíček. Otakar Lebeda. František Kaván. Jaroslav Panuška. Antonín Hudeček.
16. Ludvík Kuba. Václav Radimský.

Přehled sochařství druhé poloviny XIX. století
17. Od romantismu k neobaroku. Verismus. Charles-Henri-Joseph Cordier. Albert-Ernest Carrier-Belleuse Jean-Baptiste Carpeaux
18. Monumentalizace, sochařství ve veřejném prostoru, naturalismus, darwinismus, sociální tendence, impresionismus, symbolismus, secese v sochařství. Auguste Bartholdi, Emmanuel Frémiet, Jules Dalou, Auguste Rodin . Medardo Rosso. Augustus Saint-Gaudens, Alfred Gilbert. Constantin Meunier. Gustav Vigeland. Reinhold Begas.
19. Auguste Rodin.
20. Významné sochařky 19. století. Marcello. Camilla Claudel.
21. Malíři - sochaři.. Honoré Daumier. Jean-Léon Gérome, Gustave Doré, Edgar Degas, Frederic Leighton.

Tendence historické malby 2. poloviny XIX. století
22.Historická malba ve druhé polovině XIX. století a její autoři - nové výrazové prostředky, témata, inspirativnost pro umění XX. století. Adolph von Menzel. Jean-Léon Gerome.
23. Teatrální tendence. Karl von Piloty. Ilja Rěpin. Jean-Paul Laurens. Hans Makart a "makartstyl". Lawrence Alma-Tadema.
24. Historická malba druhé poloviny XIX. století v Čechách. Christian Ruben, jeho škola, realizace. Jaroslav Čermák. Mikoláš Aleš. Luděk Marold.

Učební cíle

Cílem kurzu je umožnit studentům osvobodit se od jednostranných koncepcí a vytvořit si vlastní plastický obraz o umění XIX. století v základních a prolínajících se liniích od romantismu k symbolismu, od plenérismu k realismu a impresionismu, od klasicismu k historismu. Předpokládá se, že studenti nastudují samostatně témata, k nimž existuje snadno dostupná literatura a jejichž pojetí se v posledních desetiletích neměnilo.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

R.Rosenblum, H.W.Janson, 19th Century Art
Robert Rosenblum, H.W. Janson, 19th Century Art, New York 1984
H.W. Janson, 19th Century Sculpture, New York 1990
Dějiny českého výtvarného umění III. (1780 - 1890), Praha, Academia 2001

Doporučená literatura

R.Huyghe, Encyklopedie umění nové doby
René Huyghe a kol., Umění nové doby, Praha Odeon 1974 (LAROUSSE - Umění a lidstvo)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ATD , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor APD , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGD , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor APK , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AGR , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AEN , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AIN , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM2 , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM3 , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AM1 , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS2 , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AS1 , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AMU , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor AVI , 3. ročník, letní semestr, povinný
    obor APE , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) Realismus, impresionismus, naturalismus
2) Tzv. postimpresionismus
3) Sochařství druhé poloviny XIX. století v Evropě a českých zemích
4) Tendence historické malby 2. poloviny XIX. století
5) Česká malba a sochařství ve 2. polovině XIX. století do 90. let.