Detail předmětu

Přehled světových dějin umění 20. století do roku 1945

FaVU-1SDU-ZAk. rok: 2010/2011

Přednáška podává přehled o uměleckých směrech, tendencích a osobnostech především malířství a sochařství prvních poloviny dvacátého století v Evropě a USA.
Postihuje tendenci expresívní, kubistickou, futuristickou, orfickou a abstraktní, dadaistickou, surrealistickou. Fenomén "Pařížské školy". Art deco, umění diktatur

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Základní jevy a osobnosti daného období.

Prerekvizity

Základní znalost obecné historie a kultury.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet se uděluje za účast v přednáškách.

Osnovy výuky

Okruhy
1.Středoevropské expresívní klima. Alfred Kubin, Oskar Kokoschka, Egon Schiele. Osobní i umělecké vazby mezi výtvarným uměním, literaturou, hudbou. Alma Mahlerová. Arnold Schönberg.
2.Expresionistické skupiny. Die Brücke. Emil Nolde. Der Blaue Reiter. Wassily Kandinsky a jeho cesta k abstrakci. Franc Marc. Paul Klee.
3.Sochařství počátku století na cestě od Rodina k Bourdellovi. Expresionističtí sochaři. George Minne. Wilhelm Lehmbruck, Ernst Barlach, Franz Metzner.
4.Sochařství a kubismus. Henri Laurens, Lacques Lipchitz, Duchamp-Villon, Alexander Archipenko, Ossip Zadkine. Constantin Brancusi.
5.Fauvismus. Henri Matisse. Georges Rouault. Raoul Dufy. Maurice Vlaminck.
6.Pablo Picasso do roku 1907. Analýza jednotlivých období, zdroje jeho tvorby, klíčová díla - Portrét Gertrudy Steinové a tzv. Slečny Avignonské.
7.Kubismus, charakteristika jednotlivých období. Pablo Picasso. Georges Braque. Juan Gris. Fernand Léger.
8.Od symbolismu k abstrakci. Orfismus. Guillaume Apollinaire. Robert Delaunay. Sonia Delaunayová. Kosmos a hudba. František Kupka.
9.Futurismus. Umberto Boccioni. Metafyzická malba. Giorgio de Chirico. Fašismus a umění.
10.Neoplasticismus. Piet Mondrian. De Stijl. Theo van Doesburg. Konkrétní umění.
11.Od secese k modernismu v USA. "The Eight" - Ashcan School. Golden Age a Maxfield Parrish. Alfred Stieglitz. Armory Show, její dopad na vnímání umění v USA.
12.Kazimir Malevič, suprematismus. Konstruktivismus. Alexander Rodčenko. El Lissitzki. Vladimir Tatlin. Umění stalinského Sovětského Svazu. Alexander Dejneka.
13.Konstruktivismus a sochařství. Antoine Pevsner. Naum Gabo. Barbara Hepworthová. Alexander Calder.
14.Bauhaus.Vznik, principy výuky, chronologie, proměny jeko koncepce, role volného umění, design, typografie, fotografie, životní styl. Walter Gropius, Lyonel Feininger, Laszlo Moholy - Nagy, Josef Albers, Oskar Schlemmer.
15.Dadaismus. Hans Arp. Kurt Schwitters. Merz. Max Ernst. Francis Picabia. Man Ray. Tristan Tzara.
16.Marcel Duchamp (periodizace díla včetně znalosti tvorby po roce 1945, role malby v jeho díle, objekty a instalace, další aspekty - hudba, performance atp. )
17.Art deco, design a volné umění. Tamara de Lempicka. Cassandre. Erté. Neoklasicismus mezi avantgardou a akademismem.
18..Surrealismus. Max Ernst. Yves Tanguy. Anré Masson. Joan Miró. Alberto Giacometti. Belgičtí surrealisté. René Magritte. Paul Delvaux.
19. Salvador Dalí (s důrazem na přesahy do filmu, architektury, fotografie etc.)
20.Mezinárodní surrealismus. Henry Moore. Roberto Matta. Wilfredo Lam.
21. Henry Moore. Alberto Giacometti. Isamu Noguchi.
22.Umění v Německu 20. a 30. let. Neue Sachlichkeit. Max Beckmann. George Grosz. Otto Dix. Christian Schad. Nástup nacismu a jeho estetika. Výstava Entartete Kunst.
23.Umění v USA od 20. do 40. let. Muralisté a jejich vliv na americkou malbu 50. let. Diego Rivera. Frida Kahlo Regionalismus. Precizionismus. Edward Hopper. Georgia O´Keefe. Mark Tobey. Andrew Wyeth. Umělci evropské avantgardy v USA 40. let.

Učební cíle

Orientace studenta v základních jevech a osobnostech daného období.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Základní literatura

Gobrich, E., Příběh umění, Praha, 1992. (CS)
Foster, H.; Krauss R.; Bois, Y.-A.; Buchloh B. H. D., Umění po roce 1900, Praha 2007 (CS)
Haas, F., Architektura 20. století. Praha 1978 (CS)
Schapiro, M., Modern Art. 19th&20th Centuries. New York 1968 (CS)
Lamač, M., Myšlenky moderních malířů. Praha 1989 (CS)
Wittlich, P., Umění nové doby: Doba secese, Praha 1987 (CS)
Fiedler, J.; Ackermann, U., Bauhaus, Kolín n. Rýnem 2006 (CS)
Harrison, Ch.; Wood, P. (eds.), Art in theory, 1900-2000: An anthology of changing ideas. Malden 2003 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ATD , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor APD , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor APK , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGR , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AEN , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AIN , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM2 , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM3 , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM1 , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS2 , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS1 , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AMU , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AVI , 1. ročník, zimní semestr, povinný
    obor APE , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Expresívní tendence, skupiny v Německu, fauvismus.
2. Cesta ke kubismu, kubismus, "kubističtí malíři".
3. Orfismus, futurismus, abstraktní tendence, De Stijl.