Detail předmětu

Pedagogika a psychologie

FCH-BCV_PEPAk. rok: 2008/2009

Zásady diferencované přípravy obyvatelstva, osob disponujících základními znalostmi, doplňkovými znalostmi současného stavu a odborných pracovníků. Cíle, příprava a metody provedení praktického výcviku a ukázkového cvičení. Metody zpracování cvičení a metodika jejich řízení. Cíle, příprava a provedení exkurzí.
Osobnost člověka. Psychické procesy, vnímání, paměť, pozornost, myšlení. Psychické vlastnosti, temperament, charakter, schopnosti. Sociální komunikace, aktivní naslouchání, strategie řešení konfliktů. Asertivní chování, zásady asertivity, techniky asertivního jednání. Typologie společenských skupin, role, pozice, prestiž, status, normy, hodnoty, sociální kontrola, kultura, socializace. Soudobá česká společnost. Sociologie rodiny, sociologie práce, pracovní spokojenost. Praktické využití metod a technik sociologického výzkumu v praxi různých oborů (např.dotazník aj.).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Praktická aplikace získaných teoretických znalostí psychologie a pedagogiky. Zvládnutí sociální komunikace, aktivního naslouchání, řešení konlfiktů. Znalost základních metod a technik sociologického výzkumu.

Prerekvizity

Znalosti základů pedagogiky a psyschologie ze střední školy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu : Studenti složí 2 písemné testy (pedagogická část + psychologicko-sociologická část) a musí získat stanovené minimum bodů v každém z testů. V rámci samostatné přípravy zvládnout úvod do pedagogiky, psychologie, chování jedince a skupiny.

Osnovy výuky

1.Osobnost člověka.
2.Psychické procesy, vnímání, paměť, pozornost, myšlení.
3.Psychické vlastnosti, temperament, charakter, schopnosti.
4.Sociální komunikace, aktivní naslouchání, strategie řešení konfliktů.
5.Asertivní chování, zásady asertivity, techniky asertivního jednání.
6.Typologie společenských skupin, role, pozice, prestiž, status, normy.
7.Hodnoty, sociální kontrola, kultura, socializace.
8.Soudobá česká společnost.
9.Sociologie rodiny, sociologie práce, pracovní spokojenost.
10.Praktické využití metod a technik sociologického výzkumu v praxi různých oborů.

Učební cíle

Komunikace jednotlivců a skupiny, vnímání, naslouchání. Temperament, charakter, hodnoty.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je presenčně přednášena v rámci semestru ve 2 hodinových přednáškách.

Základní literatura

Pavlíčková, H.: Psychologie, skriptum MZLU v Brně, 2001, ISBN 80-7157-502-X (CS)
BOHUMILA BAŠTECKÁ A KOL.: Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Grada, Praha 2005. (CS)
KENNERLEYOVÁ HELEN: Jak zvládat úzkostné stavy (Psychologické metody a praktický nácvik). Portál, Praha 1998. (CS)
Bedrnová Eva a kol.: Psychologie a sociologie řízení, Praha, Management Press 2007,3. roz. vyd., ISBN978-80-7261-169-0, 799 s. (CS)
Pauknerová Daniela a kol.: Psychologie pro ekonomy a managery. Praha, Grada, 2006,2. přep. vyd., ISBN 80-247-1706-9, 254 s. (CS)
Nový Ivan a kol.: Sociologie pro ekonomy a managery. Praha, Grada, 2006, 2.přep. vyd. ISBN 80-247-1705-0 (CS)
Skalková Jarmila: Obecná didaktika, Praha, Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1821-7, 328 s. (CS)
Nelešovská Alena: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.172 s. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPCP_OOB bakalářský

    obor BPCO_KROO , 3. ročník, letní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor