Detail předmětu

Základy kresby

FSI-YKAAk. rok: 2007/2008

Předmět vede studenty, na základě jejich talentu, k základním teoretickým a praktickým technicko-řemeslným znalostem, nutným ke zvládnutí kresby. Je zaměřen na kresbu skladeb geometrických těles, dle modelu.
Tento kurz je průpravou pro talentové přijímací zkoušky na obor a jeho absolvování je nutnou podmínkou pro pokračování v předmětu 2. ročníku "Kresba geometrických objektů".
Na závěr zimního semestru se uskutečňuje výběr studentů na obor 'Průmyslový design ve strojírenství' (včetně talentové zkoušky).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět umožňuje studentům získat základní znalosti techniky kresby. Cvičení kresby geometrických těles je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí důležitých předpokladů pro kresbu ve vyšších ročnících dle modelu.

Prerekvizity

Předpokládají se pouze znalosti ze střední školy nevýtvarného zaměření. Důležitý je zájem studenta o zvolený předmět, významně související s potenciálem rozvoje ve zvoleném oboru.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než 50 bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100 – 90 / 1 / Excellent / výborně // B / 89 - 80 / 1,5 / Very good / velmi dobře // C / 79 - 70 / 2 / Good / dobře // D / 69 - 60 / 2,5 / Satisfactory / uspokojivě // E / 59 – 50 / 3 / Sufficient / dostatečně // F / 49 – 0 / 4 / Failed / nevyhovující //

Učební cíle

Úkolem předmětu je seznámit studenty s kresbou, jakožto základním způsobem vizuálního záznamu. Praktická cvičení akcentují vztah papíru, nástroje, formátu a základních výrazových prostředků k tvůrčímu procesu. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být udělen zápočet.

Základní literatura

Ševčík, J.; Morganová, P.; Dušková, D.: České umění 1938-1989, Academia, Praha, 2001 (CS)

Doporučená literatura

Teissig K.: Techniky kresby, Artia, Praha, 1986

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B2341-3 bakalářský

    obor B2339-00 , 1. ročník, zimní semestr, volitelný (nepovinný)

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vztah papíru a nástroje k tvůrčímu procesu a výsledné kresbě, práce s tužkou, bod,
linie, kruh, elipsa, křivka a jejich kombinace;
2. Linie- vertikály, horizontály, diagonály a jejich kombinace;
3. Kruh, elipsa a jejich kombinace;
4. Kresba kompozice 1, složené ze základních geometrických těles, dle modelu, zásady pro její
stavbu;
5. Kresba kompozice 2, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
6. Kresba kompozice 3, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
7. Kresba kompozice 4, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
8. Kresba kompozice 5, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
9. Kresba kompozice 6, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
10. Kresba kompozice 7, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
11. Kresba kompozice 8, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
12. Kresba kompozice 9, složené ze základních geometrických těles, dle modelu;
13. Kresba kompozice 10, složené ze základních geometrických těles, dle modelu, hodnocení
semestru /klady a zápory jednotlivých prací/.