Detail předmětu

Ateliér - produktový design I

FSI-YA5Ak. rok: 2007/2008

Podstatou předmětu je vštípit studentům základní postupy a návyky nezbytné pro práci na konkrétním designérském projektu. Studentům jsou v průběhu semestru zadávány konkrétní úkoly na návrh designu určitého typu výrobku s jednoduchou funkcí.Vlastní designérský návrh je
dokumentován kresebnými studiemi, výkresovou dokumentací, perspektivními pohledy a trojrozměrným modelem definitivního řešení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

9

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní předpoklady pro tvorbu návrhu designu jednoduchého výrobku.

Prerekvizity

Student musí zvládat základy kresby a modelování, nutné pro prezentaci designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších průmyslových výrobků.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. Jednotlivé úkoly ateliérových cvičení na oboru Průmyslový design ve strojírenství jsou hodnoceny bodovým hodnocením podle následující tabulky. Celková známka předmětu vznikne průměrem hodnocení všech zadaných úkolů v semestru, přičemž při hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než 50 bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Při hodnocení se jako pomocné kritérium při stanovení celkové klasifikace započítává také hodnocení zadaných klauzurních prací v semestru. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je při řešení designu jednoduchých výrobků seznámit posluchače se základními atributy tvorby průmyslového návrhu a podpořit vznik potřebných návyků, myšlenkových postupů a získání základních dovedností. Cílem je také zdůraznit nutnost respektování technických, provozních a technologických aspektů designérské tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

DREYFUSS, Henry. Designing for people. New York: Allworth Press, 2003. ISBN 1581153120. (EN)
NORMAN, Donald A. Emotional design: why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books, 2005. ISBN 0-465-05136-7. (EN)
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0. (CS)

Doporučená literatura

MALANIUK, Bohdan. Design v architektuře a stavebnictví: z dějin průmyslového designu. Praha: ČVUT, 1991.
Design trend: evropská revue soudobého designu. Brno: Design centrum České republiky, 2007. ISSN 1210-1591.
FIELL, Charlotte a Peter FIELL. Industrial design. Praha: Slovart, c2003. ISBN 3-8228-2426-7.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3901-3 bakalářský

    obor B2379-99 , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

117 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání úkolu - návrhu designu průmyslového výrobku;
Analýza problému, získání podkladů a informací;
Návrhové skici, první korekce, (klauzurní práce);
Další návrhy a skici, modelové skici;
Schválení definitivní verze, výroba modelu;
Výroba modelu, zadání 2. úkolu;
Výroba modelu, doplňující korekce, analýza 2. úkolu;
Obhajoba 1. úkolu, 2.úkol - návrhy a skici;
Návrhy a skici k 2.úkolu, modelové skici, (klauzurní práce);
Schválení konečné varianty;
Výroba modelu, doplňující korekce;
Dokončení 2.úkolu a odevzdání;
Obhajoba 2.úkolu (ateliérové práce).