Detail předmětu

Management a marketing

FEKT-SM&MAk. rok: 2005/2006

Základy podnikového managementu:ekonomické chování, fungování trhu, úloha státu v tržním hospodářství, podstata podniku a jeho řízení, druhy podniků, výroba a průběh výroby, výrobní náklady. Marketing: poznání trhu a jeho ovlivnění, obhájení úspěchu na trhu, distribuce, cenová politika. Právo a daně: obchodní, občanské a pracovní právo. Financování nového podniku: startovací kapitál, finanční plánování, základy finanční analýzy. Vyučující absolvoval manažerský kurs švýcarské nadace TRANSFER.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí se způsoby hospodaření podniku, se zásadami řízení lidí, filosofií marketingu, se základy podvojného účetnictví, s problémy financování podniku a s právním a daňovým systémem České republiky. Teoretické části jsou ilustrovány numerickými příklady, pomocí her a poznatky z praxe.

Prerekvizity

Jedná se o předmět nestrukturovaného dobíhajícího studijního programu

Způsob a kritéria hodnocení

závěrečná zkouška

Učební cíle

Hlavním cílem kursu je vyzbrojit studenty technického zaměření základy ekonomických znalostí a dovedností, které by jim měly usnadnit vstup do praxe. Dnešní konkurenční prostředí na trhu práce a v podnikání omezuje možnosti uplatnění jen technicky vzdělaných odborníků a úkolem kursu je tuto situaci zlepšit. Částí úkolu je vzbudit zájem o hlubší studium předvedením širokého spektra ekonomických problémů.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EI-B3 bakalářský

    obor B3-EST , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EVM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-KAM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EVM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-KAM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EST , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EVM , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-SEE , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 5. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M3 magisterský navazující

    obor M3-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EVM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-KAM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základy národního hospodářství. Příčiny ekonomického chování. Výrobní faktory. Fungování trhu. Nabídka a poptávka. Zvláštní trhy. Úloha státu. 2. Základy podnikového hospodářství. Podnik jako celek. Tržní orientace podniku. Průběh výrobního procesu. Trží cíle. Cenová politika. Druhy podniků. Velikost a růst podniku. 3. Řízení podniku. Podnik, jeho cíl a jeho výkony. Funkce řízení podniku. Stanovení podnikových cílů. Plánování. Úrovně plánování. Základy teorie organizace. 4. Stabilita a pružnost podniku. Proces organizování. Vytváření organizačních struktur. Rozhodování a podklady hodnocení. Kritéria rozhodování. 5. Personální management. Kvalifikace nadřízeného. Možnosti ovlivňování jednání lidí. Funkce řízení. Styly řízení. Kritéria úspěšného řízení. Koncepce a modely řízení. Zpracování konfliktů. 6. Metodika práce. Kreativita a metodika myšlení. Plánování vlastní práce. Poznávání, stanovení a formulování cílů. Rušivé vlivy. 7. Marketing. Základy odbytu. Velikost trhu. Rozsah ovlivňování trhu. Obhájení úspěchu na trhu. Výzkum trhu a jeho formy, metody. Marketingový mix. Výrobková, cenová, distribuční a komunikační politika. 8. Propagace. Analýza a plánování propagace. Podpora prodeje. Public relations. 9. Účetnictví. Základy a zásady podvojného účetnictví. Zákon o účetnictví. Postupy účtování pro podnikatele. Zákonné¨podklady účetnictví. Inventura. Bilance. Sestavování bilance. 10. Rozpis bilance na účty. Účtování na bilančních účtech. Uzavírání bilančních účtů. Výkaz zisku a ztrát a jeho sestavování. Uzavírání výsledkových účtů. Oceňování. 11. Finance. Význam a úlohy finančního řízení podniku. Zdroje financování podniku. Finanční plánování. Bilanční politika podniku. Základy finanční analýzy. 12. Právo. Úvod do právního řádu České republiky. Obchodní právo. Subjekty obchodních vztahů. Druhy obchodních závazkových vztahů. 13. Daně. Daňový systém České republiky. Vstup do podnikání.

Cvičení odborného základu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Základy národního hospodářství. Potřeby jednotlivce. Maslowova pyramida. Výrobky a služby, spotřební a investiční statky. Výrobní faktory. Princip efektivnosti. 2. Nabídka a poptávka. Elasticita N a P. Příklad. Samočinná regulace trhu. 3. Regulace cen. Stát a monopoly. Zvláštní trhy. Druhy podniků. Tržní cíle. 4. Výrobní náklady. Vztah mezi náklady a objemem výroby. Příklad. Nákladové tarify. Rozdělení variabilních a fixních nákladů. Analýza nákladů. Příklad. 5. Cíle podniku. Stanovení cílů. Strategické a operativní plánování. Úrovně plánování. Rozhodování a podklady hodnocení. Rozhodování v podmínkách jistoty, rizika a nejistoty. Příklady. 6. Organizace, improvizace, dispozice. Výhody a nevýhody stability a pružnosti podniku. 7. Obraz člověka: teorie X a Y. Otevření diskuze. Řešení konfliktů. Příklady a hra. 8. Test stresu a zatížení. Kreativní metody. Příklady a hra. 9. Doba života výrobku. Příklady. 10. Výrobková a sortimentní analýza. Příklad. Segmentace trhu. Příklad. Cenová politika. Teorie cen. Příklad. 11. Výzkum trhu. Propagace. Copy strategie. Příklady. Aktuální reklamní situace v médiích. 12. Sestavení bilance. Příklad. Sestavení bilančních účtů. Uzavírání bilančních účtů. Příklady. 13. Výkaz zisku a ztrát. Vznik nákladů a výnosů. Výsledkové účty. Uzavírání výsledkových účtů. Příklady. Oceňování. Příklady.