Detail předmětu

Kurs profesní angličtiny pro elektroinženýrství a informatiku

FEKT-SJA9Ak. rok: 2005/2006

Kurs je zaměřený na profesní jazykovou kompetenci studentů FEKT a FIT VUT. Schopnost profesní cizojazyčné komunikace je nedílnou součástí úspěšného uplatnění se na pracovním trhu. Profesní dovednosti zahrnují zásady dobré prezentace, životopis v ústní a písemné podobě, vedení konverzace na odborných akcích jako jsou konference či semináře, vystupování a projev u konkurzního pohovoru, charakteristické prvky písemné komunikace, psaní poznámek, telefonování, správné přednesení žádosti, prosby, vyjádření odmítnutí, pochyb, souhlasu, nesouhlasu apod. Kurs též zahrnuje informace o základních dovednostech při překladech odborných textů z češtiny do angličtiny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Mluvení: schopnost provést prezentaci, popis, vysvětlení. Seminární dovednosti: vyjádření nepochopení obsahu, žádost o vysvětlení, zadávání otázek, vyjýdření nesouhlasu.
Vzájemná komunikace: účast v diskusích a na schůzkách, pohovor v rámci konkurzního řízení, telefonování, vyjádření souhlasu a nesouhlasu, žádosti, překvapení, pochybností, názoru.
Poslech: psaní poznámek, sledování přednášky či prezentace, pochopení instrukcí
Psaní: schopnost napsat formální dopis, fax, memorandum, strukturovaný životopis, žádost o práci, abstrakt. Zlepšení základních překladatelských schopností v odborné angličtině.

Prerekvizity

Jedná se o předmět nestrukturovaného dobíhajícího studijního programu

Způsob a kritéria hodnocení

Dva písemné semestrální testy s hodnotou max. 40 bodů.
Zkouška s max. hodnotou 60 bodů.

Osnovy výuky

1.Dotazník zaměřený na specifické potřeby studentů. Napsání formálního dopisu.
2.Řízená konverzace o rodinném zázemí, vzdělání, dalších dovednostech a zájmech studentů
3.Vytvoření strukturovaného životopisu. Souhlas a nesouhlas v konverzaci.
4.Prezentace strukturovaných životopisů. Překlady. Poslech: lokace předmětů.
5.Kontakt a výměna informací přes telefon. Čísla v praxi.
6.Procvičení žádosti a místo: jednotlivé části žádosti, použité vazby a výrazy, gramatický pohled.
7.Tvorba písemné žádosti o práci na základě inzerátů z HN. Překlady. Vyjádření žádosti a prosby.
8.Vedení společenské konverzace s obchodními partnery. Překlady.
9.Domluva činnosti a změna již dohodnuté činnosti.
10.Instrukce. Na letišti. Překlady.
11.Seminární dovednosti: vyjádření nepochopení, žádost o vysvětlení, kladení otázek, vyjádření nesouhlasu.
12.Účast na jednání či schůzi: řešení problému, návrh dalšího postupu, odůvodnění.
13.Semestrální test.
14.Tvorba poznámek, jejich další využití. Interpunkce v praxi.
15.Seznámení se s pracovištěm, různé typy společností, organizační struktura společnosti. Způsob kontrastování myšlenek-procvičení.
16.Účast v ústním pohovoru konkurzního řízení. Oblasti, na které je nutno se soutředit. Vazby a výrazy.
17.Účast v ústním pohovoru konkurzního řízení. Příprava na konkurz, obtížné otázky u pohovoru, zhodnocení praktických ukázek. Užití slov spojujících myšlenky.
18.Identifikace hlavních znaků dobré prezentace. Zopakování časových výrazů a časů.
19.Příprava a provedení úvodu k prezentaci.
Klíčová slova a vazby pro spojování jednotlivých částí prezentace.
20.Aktivní prezentace provedená studentem na téma podle jeho výběru.
21.Použití vizuálních pomůcek. Popis grafů, tabulek a trendů.
22.Aktivní procvičení způsobů zakončení prezentace.
23.Práce s autentickými abstrakty.
24.Četba odborného textu a tvorba abstraktu pro tento text.
25.Návrh a tvorba zprávy.
26.Semestrální test a vyplnění dotazníku hodnotícího kurs.

Učební cíle

Rozvoj profesních řečových a poslechových dovedností. Rozvoj specifických písemných dovedností (charakteristické prvky písemné komunikace, curriculum vitae, písemná žádost o místo, abstrakt apod.). Překlady z češtiny do angličtiny se zaměřením se na často se opakující chyby. Základní informace o kulturních zvyklostech různých zemí při odborných akcích či obchodních jednáních.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Sada materiálů vytvořená učitelem

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EI-B3 bakalářský

    obor B3-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-SEE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-EVM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-KAM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor B3-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-SEE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EST , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EST , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-EVM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-EVM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-KAM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-KAM , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M5-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M5 magisterský

    obor M5-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EI-M3 magisterský navazující

    obor M3-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-SEE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-SEE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EST , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-EVM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-KAM , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M3-SEE , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Dotazník zaměřený na specifické potřeby studentů. Napsání formálního dopisu.
2.Řízená konverzace o rodinném zázemí, vzdělání, dalších dovednostech a zájmech studentů
3.Vytvoření strukturovaného životopisu. Souhlas a nesouhlas v konverzaci.
4.Prezentace strukturovaných životopisů. Překlady. Poslech: lokace předmětů.
5.Kontakt a výměna informací přes telefon. Čísla v praxi.
6.Procvičení žádosti a místo: jednotlivé části žádosti, použité vazby a výrazy, gramatický pohled.
7.Tvorba písemné žádosti o práci na základě inzerátů z HN. Překlady. Vyjádření žádosti a prosby.
8.Vedení společenské konverzace s obchodními partnery. Překlady.
9.Domluva činnosti a změna již dohodnuté činnosti.
10.Instrukce. Na letišti. Překlady.
11.Seminární dovednosti: vyjádření nepochopení, žádost o vysvětlení, kladení otázek, vyjádření nesouhlasu.
12.Účast na jednání či schůzi: řešení problému, návrh dalšího postupu, odůvodnění.
13.Semestrální test.
14.Tvorba poznámek, jejich další využití. Interpunkce v praxi.
15.Seznámení se s pracovištěm, různé typy společností, organizační struktura společnosti. Způsob kontrastování myšlenek-procvičení.
16.Účast v ústním pohovoru konkurzního řízení. Oblasti, na které je nutno se soutředit. Vazby a výrazy.
17.Účast v ústním pohovoru konkurzního řízení. Příprava na konkurz, obtížné otázky u pohovoru, zhodnocení praktických ukázek. Užití slov spojujících myšlenky.
18.Identifikace hlavních znaků dobré prezentace. Zopakování časových výrazů a časů.
19.Příprava a provedení úvodu k prezentaci.
Klíčová slova a vazby pro spojování jednotlivých částí prezentace.
20.Aktivní prezentace provedená studentem na téma podle jeho výběru.
21.Použití vizuálních pomůcek. Popis grafů, tabulek a trendů.
22.Aktivní procvičení způsobů zakončení prezentace.
23.Práce s autentickými abstrakty.
24.Četba odborného textu a tvorba abstraktu pro tento text.
25.Návrh a tvorba zprávy.
26.Semestrální test a vyplnění dotazníku hodnotícího kurs.