Detail předmětu

TRIZ-Tvorba a řešení inovačních zadání

FEKT-SBTRAk. rok: 2005/2006

TRIZ: Analýza prvků/operací, vazeb, funkcí, parametrů a nákladů na jejich realizaci v existujícím objektu (produktu/procesu). Funkčnost, problémovost a nákladovost prvků/operací. Diagnóza významnosti vůči stanovenému cíli. Procedury zdokonalování objektu jeho svinováním (snižováním nákladů) a rozvíjením (o doplňkové funkce). Zvyšování konkurenceschopnosti objektu přenosem charakteristik z alternativních systémů. Objektivní tendence rozvoje techniky zjištěné analýzou milionů patentů. Formulace inovačních zadání a přechod k řešení nalezených inovačních úloh algoritmem-ARIZ: Technické a fyzikální rozpory v inovační úloze jako východisko procesu řešení. Překonávání rozporů doporučovanými heuristickými postupy. Řešení fyzikálních rozporů doporučovanými separačními postupy. Řešení modelu konfliktu doporučovanými transformacemi. Plnění technických funkcí(potřeb) nabízenými jevy přírodních věd (fyzika, chemie, geometrie). Expertní systém IM-TechOptimizer jako počítačová podpora metodiky TRIZ. Vyhledávání relevantních informací sémantickou technologií IM-Knowledgist na www stránkách a v patentových databázích. Téma transdisciplinární, vhodné pro všechny ročníky, pro všechny obory, především pro 2.stupeň a PhD. TRIZ a IM nacházejí uplatnění v NASA, GeneralMotors, Ford Motor, Kodak, XEROX, Mitsubishi, SIEMENS, Messier Dowty, TOYOTA, 3M, Procter&Gamble,...) u nás Škoda, KORADO, JE Dukovany, BOSCH,apod. Aktuální informace sleduj na http://www.invention-machine.com, www.triz-journal.com, www.triz.minsk.by. Další informace k tématu poskytuje lektor a garant TRIZ a IM pro ČR a SR: http://www.triz.cz.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Vědomosti: Metoda pro analýzu a řešení technických problémů.
Dovednosti: Systematicky analyzovat problémovou situaci. Precizně formulovat a řešit nalezené úlohy, obojí s podporou TRIZ a expertního systému.
Schopnosti: Uplatňovat systémový přístup v tvůrčí práci.

Prerekvizity

Jedná se o předmět nestrukturovaného dobíhajícího studijního programu

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet, Ústní zkouška - 100 bodů.

Osnovy výuky

Koresponduje s anotací.

Učební cíle

Zvýšit adaptabilitu studenta v rychle se měnící profesní praxi. Zvládnout systémové (analytické a syntetické) metodické a SW nástroje Tvorby a řešení inovačních zadání - TRIZ. Osvojit způsob konzultace s expertním systémem Invention Machine - IM ve fázi analýzy problému i jeho řešení včetně verifikace v konfrontaci s informacemi na www stránkách a patentových databázích.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Obsah a formu výuky stanoví každý rok aktualizovaná výhláška garanta kurzu.

Základní literatura

Karpunina M.G.:Funkcionalno stoimostnyj analiz v elektrotechnike,Energoatom, Moskva, 1987
Nigel Gross:Engeneering Design Methods,John Wiley, 1994, UK
Andrejsek, Beneš:Metody tech. tvůrčí práce,SNTL, 1984, Praha
Votruba: Rozvíjení tvořivosti techniků. ACADEMIA, 2000, Praha
http://www.triz-journal.com, http://www.triz.minsk.by

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EI-B3 bakalářský

    obor B3-SEE , 4. ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení na počítači

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor