Detail předmětu

Psychomotorika

CESA-TV-PSMOTAk. rok: 2023/2024

Předmět je zaměřen na prožitek z pohybových aktivit. Bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení včetně poznávání sebe sama, svého těla a okolí nám přináší řadu pozitivních chvil v životě.
Pomocí jednoduchých cvičení s netradičním náčiním, s netradičními přístupy a s hudebním doprovodem můžeme nacházet cesty k životní rovnováze a k životní filozofii. Psychomotorika prostřednictvím jednoduchých herních činností rozvíjí všechny stránky osobnosti a pomáhá při prožívání hlubokých prožitků pramenících z vlastních zdrojů osobnosti. Přináší hodnoty zejména v kontextu současnosti, který je charakterizován krizí v prožívání a v prožitkovosti. Psychomotorika nepředává prožitek, pouze nabízí a ukazuje cestu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Vstupní znalosti

Znalosti na úrovni psychologie osobnosti u středoškolského studia.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině; jsou povoleny 2 neomluvené účasti).
Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.
Náhrada zameškaných a neomluvených hodin vždy po dohodě s vyučujícím přímo v dané specializaci nebo ve vymezených hodinách na Fit centru Machina. O náhradě se provádí záznam do prezenčního archu nebo vyučující vystavuje písemné potvrzení, pokud není k dispozici prezenční arch.
Další možnosti náhrady jsou v blokové výuce, na kurzech a na sportovních akcích CESA (např. Vánoční hry, Den sportu, jednorázové víkendové vzdělávací akce).


Pro výuku Psychomotoriky tělocvična F1:

1. blok    

2. blok     

Učební cíle

Zlepšení tělesné zdatnosti a motorické výkonnosti, upevnění zdraví a rovnováhy osobnosti, nácvik relaxace a copingových strategií pro zvládání frustrační tolerance. Prohloubení vědomostí a zkušeností z kinantropologie.
Absolventi předmětu budou schopni se sami podílet na tvorbě pohybových programů se zaměřením na prožitek z pohybu a na takové pohybové aktivity, které vedou ke zdraví, k naplňování smyslu života a kvality života. Díky prožívání při pohybových aktivitách se naučí vnímat svoje tělo, prostředí a budou schopni zařadit do běžného denního režimu takové pohybové aktivity, které vedou k naplnění harmonické rovnováhy osobnosti ve smyslu bio-psycho-socio-spirituální rovnováhy osobnosti. Teoreticko-praktická výuka.

Základní literatura

Blahutková, M., Jonášová, D. & Ošmera, P. (2015). Duševní zdraví a pohyb. Brno: CERM (CS)
Blahutková, M. (2007) Psychomotorika. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M., Dvořáková, Š. & Řehulka, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido (CS)
Blahutková, M., Klenková, J. & Zichová, D. (2007). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M. & Jonášová, D. (2010). Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Pf MU (CS)
Blahutková, M., Brůžková, L. & Matějková, E. (2010). Psychologie zdraví. Brno: FSpS MU (CS)
Hermová, S. (1996). Psychomotorické hry. Olomouc: Hanex (CS)
Křivohlavý, J. (2001) Psychologie zdraví. Praha: Portál (CS)
Křivohlavý, J. (2006). Pozitivní psychologie. Praha: Portál (CS)
Szabová O. (2001). Psychomotorika I. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2003). Psychomotorika II. Bratislava: SPN (CS)
Szabová O. (2007). Psychomotorika III. Bratislava: SPN (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor