Detail předmětu

Předmět v německém jazyce 2

FP-Rpnj2KAk. rok: 2023/2024

V současné době rychle postupující internacionalizace a globalizace ekonomik dochází ke změně požadavků na vedoucí pracovníky pohybujících se v multikulturních podmínkách. Práce v mezinárodním prostředí se podstatně liší od činností prováděných pouze v rámci jedné národní kultury. Nezbytným předpokladem úspěšného působení manažerů je vedle zvládnutí klasických manažerských praktik také osvojení si interkulturní kompetence.

Jazyk výuky

němčina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Dobrá znalost německého jazyka.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kriterien für eine positive Beurteilung der LV:
Positive Beurteilung der Seminararbeit und der Präsentation (Die Studierenden schreiben eine umfangreiche Seminararbeit in Gruppen von 2 bis 3 Studierenden.
Die Note setzt sich zu 40% aus der Seminararbeit, zu 30% aus der Präsentation und zu 10% aus der mündlichen Klausur zusammen.
Účast na přednáškách je doporučována.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty/ky se specifiky řízení firem v multikulturním prostředí. Pozornost je věnována příčinám, formám, způsobům vzájemné spolupráce, přičemž důraz je kladen na poznání efektivních postupů a pravidel usnadňujících působení pracovníků v nadnárodních podnicích, a to zejména v oblastech řízení, jednání a každodenní komunikace.
Studenti/ky získají relevantní poznatky z oblasti řízení podniku v multikulturních podmínkách.

Základní literatura

THOMAS, A. Kultur als Orientierungsystem und Kulturstandards als Bauteile. In IMIS-Beiträge, Heft 10. Osnabrück: Rasch. (DE)
THOMAS, A. Kultur als Orientierungsystem und Kulturstandards als Bauteile. In IMIS-Beiträge, Heft 10. Osnabrück: Rasch. (DE)
SCHMIDT, S. J. Unternehmenskultur. Die Grundlage für den wirtschaftlichen Erfolg von Unternehmen. Göttingen: Velbrück Wissenschaft, 2005. 251 s. ISBN 3-934730-75-2. (DE)

Doporučená literatura

HOFSTEDE, G. Interkulturelle Zusammenarbeit: Kulturen – Organisationen – Management. Wiesbaden: Gabler, 1993. 321 s. ISBN 3-409-13157-4 (DE)
ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. 168. ISBN 80-247-0012-3. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP-KS , 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, seznámení s předmětem, definice základních pojmů.
2. Příčiny vzájemné spolupráce podniků.
3. Formy vzájemné spolupráce podniků.
4. Způsoby vzájemné spolupráce podniků.
5. Předpoklady úspěšné mezinárodní spolupráce podniků.
6. Překážky úspěšné spolupráce mezi pracovníky.
7. Příprava pracovníků na jejich působení v multikulturních podmínkách.
8. Interkulturní kompetence.
9. Interkulturní trénink.
10.Typologie pracovníků působících v multikulturním prostředí.
11.Obecné zásady jednání v multikulturním prostředí.
12.Specifika vybraných národních kultur.
13.Závěrečné shrnutí a vyhodnocení získaných znalostí a dovedností

Konzultace v kombinovaném studiu

6 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor