Detail předmětu

Sound art a experimentální hudba

FaVU-1ZT-ZAk. rok: 2023/2024

Kurz představí formou přednášek a aktivního poslechu (spojeného s analýzou a diskusemi) vybrané kapitoly z dějin sound artu a experimentální hudby. Sound art jako hraniční oblast mezi objektem, skladbou, instalací, interaktivním systémem, performancí představuje interdisciplinární živou sféru propojující výtvarné umění, hudební kompozici, technologie, prostor... a přináší tak celou řadu otázek, které budou v přednáškách reflektovány. Přednášky jsou zaměřeny na významná díla a postavy sound artu stejně jako i na teorie a estetické koncepce, které změnily a mění podobu hudby 20. a 21. století. Témata, která budou probírána, jsou například: hluk, konkrétní hudba, elektroakustická hudba, zvuk a prostor, zvuková ekologie, zvukové krajiny, field-recording, algoritmická a generovaná hudba, sonifikace, zvukové instalace, glitch, umělá inteligence, VR. Pozornost bude věnována rovněž současné audio scéně v ČR a ve světě (interpreti, festivaly, výstavy, koncerty). 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen na základě docházky a aktivní účasti na výuce, dále na základě testu ověřujícího probraná témata a získané znalosti. 

 


Výuka probíhá v audiostudiu KAT FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Docházka je povinná, maximální množství absencí činí 30 %. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu. 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými momenty vývoje zvukového umění a experimentální hudby v období od počátku 20. století do současnosti. Studující se během přednášek setkají s možnou šíří přístupů, forem a konceptů v oblasti zvukové tvorby, kterou mohou poté v budoucnu jako aktivní umělkyně*ci do své práce zahrnout nebo reflektovat. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím představení historicky důležitých děl sound artu a experimentální hudby, a to formou poslechu a následné společné diskuze/analýzy slyšeného a viděného.  

 


Studující si vytvoří přehled o dějinách a aspektech sound-artu, elektroakustické hudby, zvukové ekologii, field-recordingu a experimentální zvukové tvorby.  Osvojené znalosti jim umožní lépe dekódovat a analyzovat estetické modely soudobé hudby, sound-artu, ale i zvukové složky audiovizuálních děl. Seznámení se s širokou paletou estetických modelů, jejich kompozičních koncepcí a uměleckých strategií studujícím usnadní recipovat a chápat i posluchačsky náročnější a komplexnější díla. 

 

Základní literatura

Peter Weibel, Sound Art – sound as medium of art, The MIT Press, 2019 Adrian Moore, Sonic Art – An introduction to Electroacoustic Music Composition, Routledge, 2016 (EN)
Salome Voegelin, Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art, Continuum, 2010 (EN)
Alex McLean, Roger T. Dean, The Oxford Handbook of Algorithmmic Music, Oxford University Press, 2018 (EN)
Pierre Schaeffer, Konkrétní hudba, Supraphon, 1977 (CS)
Martin Flašar, Elektroakustická hudba, Masarykova univerzita, 2015 https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps15/eah/web/media/Elektroakusticka_hudba.pdf (CS)
Michal Rataj, Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, KANT Akademie múzických umění, 2007 (CS)
Lenka Dohnalová, Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR, Univerzita Karlova, 2001 (CS)
Jozef Cseres, Michal Murin, Od analogového k digitálnímu... Nové pohlady na nové umenia v audiovizuálnom veku, Fakulta výtvarných umení, Akadémia umení, 2010 (CS)
Trevor Wishart, On Sonic Art, Routledge, 1997 (EN)
Brandon LaBelle , Background Noise: Perspectives on Sound Art, Bloomsbury Academic, 2006 (EN)

Doporučená literatura

Christpher Cox, Beyond Representation and Signification: Toward a Sonic Materialism, Journal of Visual Culture, 2011, https://doi.org/10.1177/1470412911402880 (EN)
Alan Licht, Jim O' Rourke, Sound Art: Beyond Music, Between Categories, Rizzoli; Har/Com edition, 2007 (EN)
Raymond Murray Schaffer, The tuning of the world, Random House Inc, 1977 (EN)
John Cage, Composition In Retrospect, Exact Change, 2008 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 3. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 4. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program DES_M magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Osvobození zvuku – seznámení se s koncepty, manifesty, díly a představiteli futurismu a vliv „Art of Noises“ na hudbu 20.stol. Poslech a diskuse. + první průlom - musique concréte – práce s nahrávkami, koláž konkrétních zvuků jako kompoziční metoda, Pierre Schaeffere, Piere Henry. 2. Elektronická hudba – Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, Edgar Varese, Piere Boulez, Francois Bayle, EMS, Curtis Roads, Horracio Vaggione, Bjarni Gunnarson, Elian Radigue, B.Parmegiani... – od průkopníků elektronické hudby 50.let až po současné skladatele a tvůrce radikálních estetik. Poslech, analýza, diskuze. 3. Kybernetika, kvantová fyzika, relativita, teorie informací – vliv vědeckých objevů na estetiku nové hudby: stochastická hudba, aleatorní hudba, mikrotonální, atonální a spektrální hudba. 4. Utopie ? Nové hudební nástroje a technologie (L. Theremin, E. Sholpo, E. Murzin, EMS, Don Buchla...), hi-tech vs. DIY scéna současnosti. 5. Minimalismus – návrat k jednoduchosti, koncepce, poslech stěžejních děl (Terry Rilley, Steve Reich, La Monte Young, Phil Nibblock, R. Ikeda...), vliv na pop-kulturu a techno. 6. Ambient a drone – koncepty, pozadí, pozornost, gestalt psychologie, poslech (Brian Eno, Erik Satie, Orb, Biosphere, Aphex Twin, Tim Hecker, Sunn o)))... 7. Zvukové krajiny a zvuková ekologie – seznámení se s konceptem zvukových krajin a problematikou zvukové ekologie. Odkaz díla R. M. Schafera. Field-recording a cvičení poslechu. 8. Zvuk a prostor – využití prostoru jako výrazového prostředku: Poem Electronique, akusmatická hudba, multikanálové koncertní prezentace, akusmonium, zvukové instalace, VR. 9. Hudba, nebo objekt? – zvukové instalace a emergence sound artu v galeriích výtvarného umění od konce 70.let 20.stol. (B.London, Ch.Cox), současné festivaly, instituce, galerie, labely věnující se zvukovým uměním. 10. Algoritmická kompozice a generativní hudba, algoritmické zvukové instalace, autonomní systémy a objekty. 11. Error – fluxus, glitch, click’n’cuts, noise. 12. Experimentální klubová elektronická hudba od 90. let po současnost. 13. Umělá inteligence, online sdílené kompozice, kreativní databáze, VR.

Tvůrčí seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor