Detail předmětu

Aktuální témata grafického designu

FaVU-ATGDAk. rok: 2023/2024

Kurz se zaměřuje na vybraná témata vizuální komunikace a designu obecně. V hodinách jsou se studujícími diskutována současná témata, východiskem jsou aktuální události v oboru grafického designu a v příbuzných oblastech. Pro přípravu na hodiny jsou čteny teoretické a kritické texty. Kurz bere v potaz kulturní a jiné souvislosti, které současnou praxi grafického designu ovlivňují. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Schopnost kritické práce s textem, základní orientace v problematice vizuální kultury a grafického designu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce a plnění dílčích úkolů (čtení odborných textů a psaní esejů). V případě online výuky rovněž pravidelná online komunikace.


Povinná docházka - tolerována je neomluvená absence na jednom výukovém bloku.

Učební cíle

Posílení schopnosti studentů kriticky vnímat souvislosti vyplývající z různých kontextů (kulturního, sociálního, ekonomického, politického a estetického), v nichž vizuální komunikace vznikala a vzniká.
Studující si rozvinou kritické myšlení o oboru, které je klíčové jak pro praxi (nejen) grafického designu, tak pro recepci a analýzu vizuální komunikace.

Základní literatura

Richard Hollis, Stručná historie grafického designu, Rubato, 2015.
Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět, Artmap, 2015.

Doporučená literatura

Johanna Drucker & Emily McVarish, Graphic Design History. A Critical Guide, Pearson, 2013.
Philip B. Meggs & Alston W. Purvis, History of Graphic Design, Wiley, 2016.
Malcolm Barnard, Graphic Design as Communication, Routledge, 2013.
Helen Armstrong (ed.), Graphic Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2009.
Helen Armstrong (ed.), Digital Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2012.
Radim Vondráček & Iva Knobloch (eds.), Design v českých zemích 1900 – 2000, Academia, UPM, 2016.
Pavla Pečínková & Lada Hubatová-Vacková & Martina Pachmanová (eds.), Věci a slova, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014.
Zdeno Kolesár, Kapitoly z dějin designu, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009.
Pavla Pauknerová (ed.) & Richard Jaros (ed.), Nejen kruhy. Vizuální přístupy v zobrazování dat a informací, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2017.
Frank Whitford, Bauhaus, Rubato, 2015.
Jana Průšová, Vznik a vývoj písma, Jana Průšová, 2017.
William T. Mitchell, Teorie obrazu, Karolinum, 2016.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT bakalářský, 1. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program BIT bakalářský, 1. ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_B bakalářský, 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program DES_B bakalářský, 4. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do sémiotiky a teorie komunikace
Písmo, typografie a experiment
Kniha, noviny, časopisy a budoucnost tisku
Značka, logotyp a korporátní identita, reklama
Motion design
Digitální média a internet, velká data
Design a nástroje. Kódy, algoritmy a rozhraní
Uživatelé, UX design, participativní design, co-design
Soukromí a autorská práva
Virtuální realita, rozšířená realita, umělá inteligence, smart technologie
Biodesign, kyborgové a posthumanismus
Etika v designu, pomalý design
Spekulativní design, Design Fictions, Future Design

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor