Detail předmětu

Sociální vědy a architektura

FA-SOC-TAk. rok: 2023/2024

Kurz probíhá blokovou výuku zaměřenou na vybrané aspekty prostoru a architektury. Přednášky představí obecný úvod do problematiky prostoru a architektury v sociálních vědách, sociálně-vědnou analýzu role urbánního plánování v moderní společnosti, prostorovou zkušenost rozmanitých sociálních skupin a možnosti využití dostupných dat v rámci urbanistické a architektonické práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kurz je ukončen online testem z obsahu lekcí a povinné literatury.

Známka z kurzu bude stanovena na základě výsledků z elektronického domácího testu s 20 uzavřenými otázkami prostřednictvím MOODLE e-learningu založenými na obsahu přednášek a povinné literatury. Celkový počet bodů je 100, minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující se základními znalostmi, které budou moci aktivně využívat při své architektonické a urbanistické praxi tak, aby byli schopni uvažovat kriticky o důsledcích své práce a současně kreativně předcházet možným formám znevýhodnění, které prostor může klást před své uživatele.
  • Studenti si osvojí základy sociálně-vědného přístupu k problému prostoru a architektury.
  • Studenti budou schopni kriticky přemýšlet o vlastní navrhovací praxi.
  • Studenti budou schopni dohledat relevantní data jako podklady k přípravě projektů.
  • Studenti budou schopni posoudit relevanci zdrojů.

Základní literatura

Ferenčuhová, S. 2013. Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: “Evropské kořeny akademické sociologie města a urbánní teorie.” SLON, s. 44–68 (CS)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337 (EN)
Kalibová, K. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON, kapitola Svět očima demografie (s. 104-117) (CS)
Harding, A., Blokland, T. 2014. "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. London: Sage, s. 120–170. (EN)
Osman, R., & Porkertová, H. (2022). The social stone: a story of transformation fromableist to accessible topology. Social & Cultural Geography, 1-18 (EN)
Till, Jeremy. 2005. „The Negotiation of Hope". In Architecture and Participation, editoval Peter Blundell-Jones, Doina Petrescu, a Jeremy Till, 19–41 (EN)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský

    specializace --- (do 2022) , 4. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

18 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

20.09.2023 Úvod do sociálně-vědní perspektivy v architektuře a urbanismu (Vacková)
04.10.2023 Kvantitativní výzkumy v architektuře - inspirace ze sociálních věd (Mulíček)
18.10.2023 První a druhý demografický přechod (Vaishar)
01.11.2023 Sociální nerovnosti/Chudoba (Vacková)
15.11.2023 Policy mobility, participace (Lokšová)
29.11.2023  Jiná těla (Osman)

eLearning