Detail předmětu

Ateliér – volné zadání 2

FA-AT5-AAk. rok: 2023/2024

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
V ateliéru „volné zadání“ student prohlubuje znalosti a schopnosti architektonického návrhu získané v ateliérech „malý dům“, „velký dům“ a „město a místo“. Složitost a měřítko řešeného problému je určeno zadáním.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav památkové péče (UPP)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „Nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „Zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
  • průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu)
  • doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů
  • situaci širších vztahů
  • situaci
  • půdorysy jednotlivých podlaží
  • řezy
  • pohledy
  • řešení interiéru
  • řešení detailu interiéru v měřítku 1:20 a podrobnějším
  • prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa
  • prostorové zobrazení interiéru
  • model (vč. jeho fotodokumentace)
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „Zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
  • Místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
  • Procesy, provoz;
  • Materialita, struktura, konstrukce;
  • Forma, uspořádání;
  • Prezentace, adjustace, obhajoba;
  • Přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
  • A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
  • B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
  • C: dobrý návrh, řemeslně korektní
  • D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
  • E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E) se hodnotí jako nevyhovující.
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl prohloubit schopnost studenta samostatně řešit architektonický a/nebo urbanistický návrh různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů, případně řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami podle volby studenta.
Zadání mohou obsahovat také:
  • interiérová zadání, scénografii a výstavnictví;
  • komplexní veřejné stavby;
  • urbanistická řešení celých sídel, řešení krajiny, územní plánování;
  • rekonstrukce vč. památkové péče;
  • experimentální zadání.
  • Student si osvojí schopnost navrhovat architektonické a provozní řešení různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů.
  • Student si dle konkrétního typu zadání rovněž osvojí principy řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami.
  • Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracování dokumentace architektonické, případně urbanistické studie.
  • Student bude schopen adekvátně volit konstrukční systém vhodný pro danou navrhovanou stavbu či soubor staveb.
  • Student bude schopen pochopit kontext místa a reagovat na něj ve svém návrhu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Ernst Neufert : Navrhování staveb, normy a předpisy související s tématem zadání (CS)
Norbert-Schulz, Ch.: Genius loci (CS)
V. Girsa a kol.: Předprojektová příprava a projetková dokumentace v procesu péče o stavební památky, NPÚ 2004 (CS)
Pavlík: Regenerace historických budov, sídel a krajiny (CS)
Lynch, K: The image of the City (Obraz města) (CS)
Valenta, T.: Město a topografie (CS)
Halík,P.,Kratochvíl, O., Nový,O.:Architektura a město (CS)

Doporučená literatura

aktuální periodika a literatura, otevřené přednášky (CS)
související normy, předpisy, vyhlášky (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský

    specializace --- (do 2022) , 4. ročník, zimní semestr, povinný