Detail předmětu

Ateliér – volné zadání 1

FA-AT4-AAk. rok: 2023/2024

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
V ateliéru „volné zadání“ student prohlubuje znalosti a schopnosti architektonického návrhu získané v ateliérech „malý dům“, „velký dům“ a „město a místo“. Složitost a měřítko řešeného problému je určeno zadáním.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav experimentální tvorby (UET)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
  • průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
  • doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
  • situaci širších vztahů,
  • situaci,
  • půdorysy jednotlivých podlaží,
  • řezy,
  • pohledy,
  • řešení interiéru,
  • řešení detailu interiéru v měřítku 1:20 a podrobnějším,
  • prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
  • prostorové zobrazení interiéru,
  • model (vč. jeho fotodokumentace).
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
  • místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
  • procesy, provoz;
  • materialita, struktura, konstrukce;
  • forma, uspořádání;
  • prezentace, adjustace, obhajoba;
  • přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
  • A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
  • B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
  • C: dobrý návrh, řemeslně korektní
  • D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
  • E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E), se hodnotí jako nevyhovující.
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl prohloubit schopnost studenta samostatně řešit architektonický a/nebo urbanistický návrh různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů, případně řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami podle volby studenta.
Zadání mohou obsahovat také:
  • interiérová zadání, scénografii a výstavnictví;
  • komplexní veřejné stavby;
  • urbanistická řešení celých sídel, řešení krajiny, územní plánování;
  • rekonstrukce vč. památkové péče;
  • experimentální zadání.
  • Student si osvojí schopnost navrhovat architektonické a provozní řešení různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů.
  • Student si dle konkrétního typu zadání rovněž osvojí principy řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami.
  • Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracování dokumentace architektonické, případně urbanistické studie.
  • Student bude schopen adekvátně volit konstrukční systém vhodný pro danou navrhovanou stavbu či soubor staveb.
  • Student bude schopen pochopit kontext místa a reagovat na něj ve svém návrhu.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle. 2. české vyd., (35. něm. vyd.). Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. : il., plány. ISBN 80-901486-6-2. (CS)
Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby (CS)
Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (CS)

Typ (způsob) výuky