Detail předmětu

Ateliér – malý dům

FA-AT1-AAk. rok: 2023/2024

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
Ateliér „malý dům“ zahrnuje návrh jednoduché stavby v užším kontextu místa. Návrh obsahuje také řešení interiéru stavby, a to včetně detailu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav prostorové tvorby (UPT)

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.

Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie. Projekt obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
  • průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
  • doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
  • situaci širších vztahů,
  • situaci,
  • půdorysy jednotlivých podlaží,
  • řezy,
  • pohledy,
  • prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
  • prostorové zobrazení interiéru,
  • model (vč. jeho fotodokumentace).
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.

Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
  • místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
  • procesy, provoz;
  • materialita, struktura, konstrukce;
  • forma, uspořádání;
  • prezentace, adjustace, obhajoba;
  • přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.

Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
  • A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
  • B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
  • C: dobrý návrh, řemeslně korektní
  • D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
  • E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E), se hodnotí jako nevyhovující.
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Učební cíle

Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonického návrhu jednoduché stavby řešené v užším kontextu místa. Nedílným cílem je připravit studenty na komplexní řešení návrhu jednoduché stavby včetně návrhu interiéru.
Jednoduchou stavbou se rozumí stavba s jednoduchými požadavky na provoz (jeden až dva jednoduché funkční okruhy) a na konstrukci objektu.
  • Student si osvojí schopnost navrhnout architektonické a provozní řešení jednoduché stavby (stavba s jedním až dvěma jednoduchými funkčními okruhy).
  • Student si osvojí schopnost navrhnout řešení interiéru jednoduché stavby.
  • Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování jednoduchých staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie jednoduché stavby.
  • Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhované jednoduché stavby.
  • Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu jednoduché stavby.
  • Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace interiéru jednoduché stavby.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle. 2. české vyd., (35. něm. vyd.). Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. : il., plány. ISBN 80-901486-6-2. (CS)
Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby (CS)
Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (CS)
Norma ČSN 73 4301 Obytné budovy (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský, 1. ročník, letní semestr, povinný
    specializace --- (do 2022) , 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsah bloků výuky:
  1. Analýza místa a zadání, exkurze, práce na konceptu
  2. Práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení, koncept řešení interiéru
  3. Práce na řešení interiéru, finalizace projektu, práce na prezentaci projektu