Detail předmětu

Marketing

ÚSI-REMARAk. rok: 2020/2021

Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketingu je objasnění důležitých pojmů a postupů z marketingové teorie a praxe, spojených s přípravou a tvorbou marketingové strategie firmy (např. analýza postavení firmy na trhu, s analýza zákazníků, jejich segmentací, umístěním a pozicionováním, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Tento předmět bude rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku. Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...), o seznámení se s metodami analýz jejich potřeb a očekávání, o objasnění principů využití nástrojů marketingového řízení pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.

Prerekvizity

Nejsou požadovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Student získá zápočet, pokud obdrží minimálně 25 bodů z 50 možných bodů udělovaných ve cvičení za zpracovanou semestrální práci a její prezentaci (max. 30 b.) a za další aktivity na cvičeních (max. 20 b.).
Zkouška je ústní (v příp. prezenční výuky písemná), maximální počet bodů ze zkoušky je 50 bodů. Za účelem celkového hodnocení předmětu se body ze cvičení a ze zkoušky sčítají.

Osnovy výuky

1. Úvod a vymezení předmětu "Marketing"
2. Seznámení se s základními pojmy z oblasti marketingu
3. Seznámení se s základními pojmy a pravidly tvorby marketingových plánů
4. Uvedení příkladů aplikace marketingových plánů
5. Seznámení se s nástroji marketingového řízení - marketingový mix
6. Seznámení se s nástroji marketingového řízení - marketingový mix
7. Seznámení se s nástroji marketingového řízení - marketingový mix
8. Metody marketingového výzkumu I.
9. Metody marketingového výzkumu II.
10. Specifika průmyslového marketingu I.
11. Specifika průmyslového marketingu II.
12. Úvod do problematiky mezinárodního marketingu
13. Shrnutí a závěr.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti marketingu, zejména se zaměřením na jeho aplikace v oblasti B2B (průmyslový marketing). Orientace na průmyslový marketing je přínosná z řady důvodů - jednak to odpovídá očekávanému zaměření studia, vychází to také vstříc předpokládanému složení posluchačů (mezioborové studium se zastoupením studentů z řady fakult VUT). Věcné zaměření předmětu bude vycházet ze soudobých teoretických poznatků a bude zaměřeno na jejich kritickou interpretaci a konfrontaci s reálnými podmínkami na našem trhu a na trhu zemí EU. Problematika bude zaměřena na rizikové inženýrství. Student bude schopen komplexně identifikovat a kriticky analyzovat rizika, implementovat a vyhodnotit přijatá opatření ve firmách a institucích z pohledu marketingu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není specifikováno.

Základní literatura

KOTLER, P. Marketing management, 10. rozšířené vydání,Praha, Grada Publishing, 2003. 719 s. ISBN 80-247-0016-6.
CHLEBOVSKÝ, V. Management zákaznických řešení, Jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb. Manažer. Manažer. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. 128 s. ISBN: 978-80-271-0559- 5. (CS)
STORBACKA, K. - LEHTINEN, J.R. Řízení vztahů se zákazníky. Customer Relationship Management , Praha, Grada Publishing, 2002. 168 s. ISBN 80-7169-813-X.

Doporučená literatura

BUREŠ, I. Marketingově řízená firma, Praha, Management Press, 1992. 101 s. ISBN 80-85603-24-1.
SCULLEY, J. - BYRNE, J. A. Odysea. Od Pepsi k Apple. Praha Management Press,1994. 400s. ISBN 80-85603-51-9.

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRES , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

eLearning