Detail předmětu
Předmět v německém jazyce 2
FP-Rpnj2PAk. rok: 2020/2021
V současné době rychle postupující internacionalizace a globalizace ekonomik dochází ke změně požadavků na vedoucí pracovníky pohybujících se v multikulturních podmínkách. Práce v mezinárodním prostředí se podstatně liší od činností prováděných pouze v rámci jedné národní kultury. Nezbytným předpokladem úspěšného působení manažerů je vedle zvládnutí klasických manažerských praktik také osvojení si interkulturní kompetence.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti/ky získají relevantní poznatky z oblasti řízení podniku v multikulturních podmínkách.
Prerekvizity
Dobrá znalost německého jazyka.
Doporučená nebo povinná literatura
THOMAS, A. Kultur als Orientierungsystem und Kulturstandards als Bauteile. In IMIS-Beiträge, Heft 10. Osnabrück: Rasch. (DE)
FINK, G., MEIEREWERT, S. Interkulturelles Management. Wien: Springer-Verlag, 2001. ISBN 3-211-83713-2. (DE)
SCHMIDT, S. J. Unternehmenskultur. Die Grundlage für den wirtschaftlichen Erfolg von Unternehmen. Göttingen: Velbrück Wissenschaft, 2005. 251 s. ISBN 3-934730-75-2. (DE)
HOFSTEDE, G. Interkulturelle Zusammenarbeit: Kulturen – Organisationen – Management. Wiesbaden: Gabler, 1993. 321 s. ISBN 3-409-13157-4 (DE)
ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. 168. ISBN 80-247-0012-3. (CS)
NOVÝ, I. a kol. Interkulturální management (lidé, kultura a management). 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 144. ISBN 80-7169-260-3.
(CS)
NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. 2.vyd.Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-042-2.
(CS)
THOMAS, A. Psychologie und multikulturelle Gesellschaft – Problemanalysen und Problemlösungen. Göttingen: Hogrefe, 1996. (DE)
TROMPENAARS, F. Riding the waves of culture: Understanding cultural diversity in business. London: Economist Books, 1993. 192 s. ISBN 0-85058-428-0. (EN)
NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-121-6. (CS)
SCHITTLER, G. Andere Länder, andere Führung? In New Management, 1-2/2002, s. 43-46. (EN)
VEBER, J. a kol. Management. Základy-prosperita-globalizace. 1.vyd. Praha: Management Press, 2000. s. 704. ISBN 80-7261-041-4. (CS)
WEBER, W., FESTING, M., DOWLING, P., L., SCHULER, R., S. Internationales Personalmanagement. Wiesbaden: Gabler, 1998. s. 338. ISBN 3-409-12219-2. (DE)
SCHNEIDER, S. C., BARSOUX, J.-L. Managing across cultures. London, New York: Prentice Hall, 1997. 267 s. ISBN 0-13-272220-8.
(EN)
THOMAS, A. Globalisierung und interkulturelle Managementkompetenz. In B. Fahrenhorst, Musto, S. (Hrsg.), Grenzenlos. Kommunikation, Kooperation, Entwicklung. Berlin: society for International Development, 2000. s. 162 – 174. (DE)
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Kriterien für eine positive Beurteilung der LV:
Positive Beurteilung der Seminararbeit und der Präsentation (Die Studierenden schreiben eine umfangreiche Seminararbeit in Gruppen von 2 bis 3 Studierenden.
Die Note setzt sich zu 40% aus der Seminararbeit, zu 30% aus der Präsentation und zu 10% aus der mündlichen Klausur zusammen.
Jazyk výuky
němčina
Osnovy výuky
1. Úvod, seznámení s předmětem, definice základních pojmů.
2. Příčiny vzájemné spolupráce podniků.
3. Formy vzájemné spolupráce podniků.
4. Způsoby vzájemné spolupráce podniků.
5. Předpoklady úspěšné mezinárodní spolupráce podniků.
6. Překážky úspěšné spolupráce mezi pracovníky.
7. Příprava pracovníků na jejich působení v multikulturních podmínkách.
8. Interkulturní kompetence.
9. Interkulturní trénink.
10.Typologie pracovníků působících v multikulturním prostředí.
11.Obecné zásady jednání v multikulturním prostředí.
12.Specifika vybraných národních kultur.
13.Závěrečné shrnutí a vyhodnocení získaných znalostí a dovedností.
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty/ky se specifiky řízení firem v multikulturním prostředí. Pozornost je věnována příčinám, formám, způsobům vzájemné spolupráce, přičemž důraz je kladen na poznání efektivních postupů a pravidel usnadňujících působení pracovníků v nadnárodních podnicích, a to zejména v oblastech řízení, jednání a každodenní komunikace.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách je doporučována.