Detail předmětu

Geodézie v podzemních prostorách

FAST-3E9Ak. rok: 2019/2020

Měření v podzemí – přístrojová technika, zvláštní podmínky. Důlně měřické předpisy. Důlní mapy. Připojovací a usměrňovací měření.
Hloubkové připojovací měření. Magnetické důlní měření. Využití laserových přístrojů. Vytyčovací sítě tunelových staveb na povrchu a v podzemí. Podzemní inženýrské sítě. Geodetické zajištění výstavby metra. Průmyslová geodezie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav geodézie (GED)

Výsledky učení předmětu

Student získá přehledu o problematice měření v podzemí. Sudent si osvojí metodiky a analýzy přesnosti zvláštních úloh geodezie v podzemí.

Prerekvizity

Znalosti technologie a rozborů přesnosti měření a vytyčení.

Osnovy výuky

1. Měření v podzemí – přístrojová technika, zvláštní podmínky.
2. Důlně měřické předpisy.
3. Důlní mapy.
4. Připojovací a usměrňovací měření 1.
5. Připojovací a usměrňovací měření 2.
6. Hloubkové připojovací měření.
7. Magnetické důlní měření. Laserové měřické přístroje.
8. Vytyčovací sítě tunelových staveb na povrchu a v podzemí.
9. Rozbor přesnosti tunelové prorážky.
10. Podzemní inženýrské sítě.
11. Geodetické zajištění výstavby metra 1.
12. Geodetické zajištění výstavby metra 2.
13. Průmyslová geodezie.

Učební cíle

Získání přehledu o problematice měření v podzemí. Osvojení metodiky a analýzy přesnosti zvláštních úloh geodezie v podzemí.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Kovanič, L. a kol.: Důlní měřictví. SNTL Praha 1990
Lohr, W., Vosen, H.: Markscheidekunde. Springer Verlag Berlin 1969
Neset, K.: Důlní měřictví I. SNTL Praha 1966

Doporučená literatura

Kovanič L. a kol.: Důlní měřictví. SNTL Praha
Novák Z., Hánek P.: Geodézie v podzemních prostorách. ČVUT Praha

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor