Detail předmětu

Jazyk anglický pro doktorské studium

FSI-9AJAk. rok: 2019/2020

Předmět Jazyk anglický pro doktorské studium se zaměřuje na komplexní rozvoj jazykových dovedností v akademické a odborné oblasti. Je rozdělen do třech kurzů (Akademické dovednosti 1, 2, 3), které vedou k získání jazykové úrovně C1. Kurzy se zaměřují na získání obecné akademické i odborné slovní zásoby, dovednost porozumět čtenému odbornému text, prezentační schopnosti a nezávislé psaní publikovatelných odborných textů.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Kompetence: Schopnost porozumět odbornému textu svého oboru, reprodukovat jeho obsah a sestavit odbornou slovní zásobu. Schopnost správně používat získané gramatické a stylistické jazykové znalosti v ústním i písemném odborném projevu. Schopnost kritického myšlení, samostatné komunikace a argumentace na úrovni vědeckého pracovníka.
Výstupy: samostatný odborný písemný i slovní projev.

Prerekvizity

Minimální nutná znalost anglického jazyka na nižší úrovni B2 CEFR.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se skládá ze tří volitelných kurzů, a to ve formě cvičení. Výuku doplňuje e-learningový kurz určený pro samostudium.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška se skládá z písemné a ústní části.

Písemná část:
1 Vypracování slovníčku odborných a akademických výrazů z minimálně tří věděckých statí z impaktových časopisů o rozsahu alespoň 50 termínů. Kritéria hodnocení: prokázání schopnosti studovat cizí jazyk samostatně.
2 Vypracování vědeckého článku (minimálně 9000 znaků) na téma magisterské nebo doktorské práce. Kritéria hodnocení: dodržení stanovené struktury článku, stylistická a gramatická správnost, použití odborné slovní zásoby.
3 Krátký písemný projev (150--200 slov) na obecné akademické téma. Kritéria hodnocení: schopnost použít obecnou akademickou slovní zásobu a vyjádřit myšlenky v každodenních akademických situacích.

Ústní část:
1 Prezentace konferenčního příspěvku s následnou diskuzí. Kritéria hodnocení: dodržení stanovené struktury prezentace, jazykové dovednosti, úroveň následné diskuze.
2 Rozhovor o průběhu doktorského studia (výzkum, výuka studentů, účast na konferencích včetně mezinárodních, zahraniční stáže). Kritéria hodnocení: plynulost projevu a interakce.

Student musí prospět ve všech částech zkoušky.

Učební cíle

Cílem předmětu Jazyk anglický pro doktorské studium je vybavit studenty jazykovými dovednostmi vhodnými pro akademickou a odbornou oblast a připravit je na praktický výstup získaných akademických dovedností ve formě samostatného ústního i písemného projevu v odborném jazyce na úrovni C1.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je nepovinná a rozsah výuky (jeden až tři semestry) si studenti mohou stanovit na základě rozřazovacího testu v e-learningu.

Základní literatura

Chazal, Edward de, and Sam McCartter. Oxford EAP: A Course for Academic Purposes. Upper-intermediate. Oxford: OUP, 2012. (EN)
Chazal, Edward de, and Julie Moore. Oxford EAP: A Course for Academic Purposes. Advanced. Oxford: OUP, 2013. (EN)

Doporučená literatura

Brieger, Nick, and Alison Pohl. Technical English Vocabulary and Grammar. Summertown, 2008. (EN)
Gardner, Peter S. New Directions: Reading, Writing and Critical Thinking. Cambridge: CUP, 2005. (EN)
Hewings, Martin. Advanced Grammar in Use. Cambridge: CUP, 2013. (EN)
McCarthy, Michael, and Felicity O'Dell. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: CUP, 2008. (EN)
Mounsey, Chris. Essays and Dissertations. Oxford: OUP, 2002. (EN)
Oshima, Alice, and Ann Hogue. Introduction to Academic Writing. New York: Pearson, 2007. (EN)
Paterson, Ken, and Roberta Wedge. Oxford Grammar for EAP. Oxford: OUP, 2013. (EN)
Wallwork, Adrian. English for Academic Correspondence and Socializing. New York: Springer, 2011. (EN)
Wallwork, Adrian. English for Academic Research: Writing Exercises. New York: Springer, 2013. (EN)
Wallwork, Adrian. English for Presentations at International Conferences. New York: Springer, 2010. (EN)
Wallwork, Adrian. English for Writing Research Papers. New York: Springer, 2011. (EN)

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

60 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Akademické dovednosti 1

1 Porozumění hlavní informaci, větná struktura, souřadící spojky.
2 Strukturování hlavních myšlenek, vzdělávání a kariéra, složená podstatná jména.
3 Definice, vztažné věty.
4 Popis grafů a trendů.
5 Popis schémat a systémů.
6 Určování hlavních myšlenek a důkazů, tvoření slov.
7 Slovesné časy.
8 Výslovnost.
9 Trpný rod.
10 Jazyk strukturování a klasifikace.


Akademické dovednosti 2

1 Jak efektivně učit.
2 Popis procesu.
3 Srovnání a kontrast.
4 Modální slovesa.
5 Obecná, akademická a technická slovní zásoba.
6 Odkazování a prafrázování.
7 Podmínkové věty.
8 Vztahy příčiny a následku.
9 Vysvětlování vztahů.
10 Hodnotící jazyk.


Akademické dovednosti 3

1 Proces psaní: heuristika, hodnocení zdrojů, odkazy a citace.
2 Akademická a odborná slovní zásoba.
3 Úvod do rétoriky, název a části odborného textu.
4 Gramatika: podstatná jména a slovesa.
5 Psaní úvodů a závěrů, vytváření hypotézy.
6 Odstavce stati a věty navozující téma, popis vizuální informace.
7 Koheze, tématická progrese, odkazování.
8 Gramatika: členy a interpunkce.
9 Prezentace konferenčního příspěvku.
10 Prezentace konferenčního příspěvku a následná diskuze.