Detail předmětu
Grafické a multimediální procesory
FIT-GMUAk. rok: 2019/2020
Úvod, základní koncepce. Architektura grafického systému. CUDA. OpenCL. OpenGL. Optimalizace výpočtu. Práce s pamětí. Unifikovaná paměť. Pipeline a paralelizace. Grafické systémy SGI, GF7800 a další. MM systémy MMX, SSE, AVX. MM a mobilní systémy, hrací konzoly. GPU pro mobilní zařízení. Výpočty se sníženou přesností, energeticky úsporné výpočty. Mapování a komprese textur. Pixelové interpolace.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti se seznámí s architekturou grafických systémů, obvodovou podporou a programovou implementací grafických a multimediálních operací a s programováním těchto operací v jazyku OpenCL, OpenGL a prostředím CUDA.
Doporučená nebo povinná literatura
Přednáškové materiály v elektronické formě.
Aamodt Tor M., Fung Wilson Wai Lun, Rogers Timothy G.: General-Purpose Graphics Processor Architectures, Morgan&Claypool Publishers, 2018
NVIDIA Tesla V100 GPU Architecture, August 2017 NVIDIA Corporation
NVIDIA Turing GPU Architecture, 2018 NVIDIA Corporation
ARM Mali GPU: OpenGL ES Application Guide, 2013 ARM, ARM DUI 0555C, ID102813
Způsob a kritéria hodnocení
Absolvování cvičení a vypracování projektů.
Podmínky zápočtu:
- Min. 8 bodů z projektu.
- Min. 10 bodů z cvičení a projektu.
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Seznámit studenty s vývojem architektury grafických a multimediálních systémů, s obvodovou podporou a softwarovou implementací grafických a multimediálních operací na moderních grafických systémech. Zpracování a komprese obrázků s využitím jazyků OpenCL a OpenGL, optimalizace zpracování obrazové informace. Nové prostředí CUDA k programování GPGPU. Výpočty se sníženou přesností. MM systémy, mobilní systémy, energeticky úsporné systémy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Absolvování cvičení a vypracování projektů. Nahrazování podle dohody s vyučujícím.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MIS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MIN , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
obor MGM , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
obor MSK , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný - Program MITAI magisterský navazující
specializace NBIO , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NISD , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NISY , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NIDE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NCPS , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSEC , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NMAT , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NGRI , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NNET , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NVIZ , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSEN , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NMAL , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NHPC , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NVER , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NEMB , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NADE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
specializace NSPE , libovolný ročník, zimní semestr, 5 kreditů, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Číslování kapitol
ve studijních podkladech je v některých případech odlišné.
- Úvod - V.D., Architektury GMP, API -
T. Milet - Úvod k moderním GPU
architekturám, knihovna OpenCL - M. Kula - Paměťový model, Profilování - M.K.
- Mapování algoritmů na GPU,
Optimalizace - M.K. - OpenGL, CUDA, Vulcan - T. Milet
- Open GL, OpenCL, spolupráce, shadery
- T.M. - Grafický pipeline - V.D.
- Grafické multiprocesory - GeForce
7800, 8800 - V.D. - GPGPU - Tesla T8 až Titan GTX 1080, Echelon, Fermi, Tesla, AMD GCN -
V.D. - Pascal P100, Turing, GMU 06 - Silicon
Graphics - V.D. - GMU 10 - Energeticky úsporné GPU,
Úsporný mobil 363 W. GMU 11 - Multimediální procesory MMP - VLIW, MMX, SoC -
V.D. - GMU 12 - Herní počítače PS4, Xbox
360, One. AMD APU. GMU 13 - GPU pro mobily - ARM, Mali. GMU 17 - Mapy textur a
komprese textur. - V.D. - Paměťové přenosy, Pokročilé techniky
optimalizace, Specifické vlastnosti architektur - M. Kula
Cvičení na počítači
8 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do OpenCL
- Paměťový model OpenCL
- Kooperace mezi vlákny v OpenCL
- OpenGL a jeho využití pro paralelizaci
Projekt
18 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Individuální zadání projektů, 28 bodů.