Detail předmětu
Základy počítačové grafiky
FIT-IZGAk. rok: 2018/2019
Přehled základních principů počítačové grafiky (vektorová, rastrová) a jejich důsledků pro tvorbu reálných grafických aplikací. Specifikace základních operací rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky. Specifikace principů a použití hlavních grafických rozhraní. Metody a algoritmy pro: rasterizaci úseček, kružnic a křivek (Bezier, NURBS), ořezávání polygonů, vyplňování vektorových i rastrových uzavřených oblastí. Metody a algoritmy pro: transformaci objektů ve 2D a 3D, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování, texturování. Základní principy metod fotorealistického zobrazení 3D scén. Metody geometrické reprezentace 3D objektů. Problematiku vzniku aliasu a metody jeho odstranění.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- Studenti porozumí základním principům rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky.
- Studenti porozumí základním principům a použití hlavních grafických rozhraní.
- Seznámí se s 2D algoritmy pro rasterizaci a ořezávání objektů a vyplňování oblastí.
- Seznámí se s 3D algoritmy pro transformace objektů, řešení viditelnosti, osvětlení, stínování a texturování.
- Seznámí se s metodami pro fotorealistické zobrazení 3D scén.
- Seznámí se s metodami geometrické reprezentace 3D objektů.
- Porozumí principům vzniku aliasu a metodám antialiasingu.
- Naučí se vytvářet grafické aplikace pro zobrazení rastrových i vektorových dat.
- Student se naučí řešit jednoduché problémy, individuálně i v týmu, formou domácích úkolů.
- Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovacího jazyků C/C++.
Prerekvizity
- Je nezbytné mít základní znalosti programování v jazyku C.
Doporučená nebo povinná literatura
- Žára, J., Beneš, B., Felkel, P., Moderní počítačová grafika, ComputerPress, 1999
- Žára, J., Počítačová grafika - principy a algoritmy, GRADA, 1992
- Materiály k přednáškám "Základy počítačové grafiky", http://www.fit.vutbr.cz/study/course-l.php?id=92
- Foley, J., D., et al., Computer Graphics: Principles and Practise, Addison-Wesley, 1992
- Watt, A., 3D Computer Graphics, Addison-Wesley, 1993
- Watt, A., Watt, M., Advanced Animation and Rendering Techniques: Theory and Practise, Addison-Wesley, 1992
- Watt, A., Policarpo, F., The Computer Image, Addison-Wesley, 1998
- Thalmann, N., M., Thalmann, D., Computer Animation: Theory and Practise (Second Revised Edition), Springer-Verlag, 1990
Způsob a kritéria hodnocení
- Projekt - 18 bodů.
- Plnění úkolů na cvičeních, 6 x 3 bodů - 18 bodů.
- Půlsemestrální písemka - 12 bodů.
- Závěrečná písemná zkouška - 52 bodů.
- Minimum pro závěrečnou písemku je 20 bodů.
- Hranice pro úspěšné absolvování předmětu podle pravidel ECTS - 50 bodů.
Podmínky zápočtu:
Pro získání zápočtu a tím pro připuštění ke zkoušce musí student získat celkově nejméně 20 bodů dohromady z projektu, cvičení a půsemestrální písemky. Pokud však bude odhalena nedovolená spolupráce na projektech (plagiátorství), zápočet nebude udělen a dále bude zváženo zahájení disciplinárního řízení.
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový / vektorový).
- Barvy a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, barevný a monochromatický obraz.
- Generování základních objektů v rastru, antialiasing.
- Vyplňování uzavřených oblastí.
- Ořezání ve 2D.
- Transformace ve 2D.
- Křivky v počítačové grafice.
- Základní principy 2D grafických API, minimalistické 2D kreslítko.
- Reprezentace 3D objektů.
- Základy vykreslování 3D scény, 3D transformace a projekce. Řešení viditelnosti 3D objektů.
- Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Textury a texturování.
- Základy fotorealistického zobrazování, raytracing a radiozita.
- Moderní počítačová grafika a principy 3D grafických API, vykreslovací řetězec. Úvod do OpenGL.
- Úvod do cvičení (knihovna SDL, nástroje, kompilace).
- Grafické formáty, redukce barevného prostoru obrazu.
- Generování základních objektů v rastru.
- Zobrazování 2D spline křivek.
- Vyplňování uzavřených objektů ve 2D.
- 3D transformace.
- Základy OpenGL.
Osnova numerických cvičení:
Osnova ostatní - projekty, práce:
Samostatně řešený projekt vztahující se k problematice předmětu.
Cíl
Získat přehled v oblasti základních principů rovinné (2D) a prostorové (3D) počítačové grafiky. Seznámit se základními algoritmy a metodami tvorby grafického zobrazení vektorových objektů ve 2D a 3D scénách, především: rasterizace 2D objektů; ořezávání a vyplňování 2D oblastí; transformace objektů; řešení viditelnost, osvětlení, stínování a texturování 3D objektů. Seznámit s principem a použitím hlavních 2D a 3D grafických rozhraní. Naučit se získané znalosti implementovat a používat v reálných grafických aplikacích.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
- Bodovaný projekt studenti odevzdávají elektronicky prostřednictvím informačního systému a je hodnocen na konci semestru.
- Počítačová cvičení jsou hodnocena v jejich průběhu.
- Písemná půlsemestrální a závěrečná písemka.
- V odůvodněných případech lze cvičení nahradit v jiném, než zapsaném termínu a půlsemestrální zkoušku rozšířením závěrečné zkoušky.
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Rastrová a vektorová grafika. Barvy a barevné modely. Redukce barevného prostoru, barevný a monochromatický obraz.
- Generování základních objektů v rastru.
- Antialiasing. Ořezání ve 2D.
- Vyplňování uzavřených oblastí.
- Transformace ve 2D a 3D.
- Základní principy 2D grafických API, minimalistické 2D kreslítko.
- Křivky v počítačové grafice.
- Základy vykreslování 3D scény, 3D transformace a projekce.
- Reprezentace 3D objektů.
- Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Úvod do OpenGL.
- Řešení viditelnosti 3D objektů.
- Textury a texturování. Moderní počítačová grafika a 3D grafická API.
- Základy fotorealistického zobrazování, raytracing a radiozita.
Cvičení na počítači
12 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Grafické formáty, redukce barevného prostoru obrazu.
- Generování základních objektů v rastru.
- Zobrazování 2D spline křivek.
- Vyplňování uzavřených objektů ve 2D.
- 3D transformace.
- Základy OpenGL.
Projekt
14 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Samostatně řešený projekt vztahující se k problematice předmětu.