Detail předmětu

Počítačové modelování - 3DS Max

FSI-YPVAk. rok: 2016/2017

V rámci předmětu "Počítačové modelování - 3ds Max" jsou vyučovány základy práce s programem Autodesk 3ds Max jeho možností při tvorbě digitálního modelu. V rámci výuky získají studenti znalosti potřebné k tvorbě 3D modelů z polygonových sítí převážně za pomoci subdivision surfaces, s důrazem na volnou tvorbu a tvorbu dle předlohy. Studenti budou schopni připravit své 3D modely na 3D tisk a seznámí se potřebnými postupy. Předmět je inovován s podporou projektu OPVK. Projekt Studio digitálního sochařství a nových médií, reg č. CZ.1.07/2.2.00/28.0278 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Počítačové modelování - 3ds Max" navazuje na předchozí předměty a prohlubuje znalosti studentů v oblasti tvorby 2D, 3D grafiky. Nově se zaměřuje na polygonální modelování a přípravu výstupů pro 3D tisk. Student je schopný vytvořit vlastní návrh do 3D prostředí nebo již existující objekt vymodelovat.

Prerekvizity

Předmět navazuje na předměty "Počítačová grafika - Photoshop" a "Počítačové modelování - Rhinoceros 3D". Proto se předpokládá základní práce s 2D a 3D grafikou a uvedenými programy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou cvičení, které je zaměřeno na praktické zvládnutí látky.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce. Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je základní ovládnutí polygonálního modelování v programu Autodesk 3ds Max. Osvojením základů modelování v Autodesk 3ds Max získají studenti schopnost bez omezení vytvářet své designerské návrhy přímo v počítači. Seznámí se s možnostmi, které polygonální modelování nabízí, s tvorbou komplexních modelů a modelováním dle reálné předlohy. Studenti budou postupně zpracovávat vlastní designérský návrh s možností výstupu, včetně přípravy modelu pro 3D tisk.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená. Účast ve cvičeních je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

MURDOCK, Kelly. Autodesk 3ds Max 2014 bible: [kompletní průvodce profesionálního grafika]. Indianapolis: Wiley, 2014. ISBN 978-111-8755-143.
3ds Max Help. 3ds Max Help [online]. Autodesk, 2013. Dostupné z: http://docs.autodesk.com/3DSMAX/16/ENU/3ds-Max-Help/

Doporučená literatura

CALMETTES, Julien Martínez. Best of 3D: virtual product design. Barcelona: Monsa, c2005. ISBN 84-964-2915-6.
GAHAN, Andrew. 3ds Max: výukový průvodce tvorbou postav, vozidel, budov a prostředí. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2491-8.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Cvičení s poč. podporou 1. Autodesk 3ds Max - seznámení s prostřením programu Autodesk 3DS Max, filosofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory a objekty
2. Autodesk 3ds Max - vytváření a hierarchizace objektů, modelování z primitiv, metody polygonového modelování, Mesh Smooth, transformace
3. Autodesk 3ds Max - scéna – environment, světla, kamery, práce s materiály, základy mapování
4. Autodesk 3ds Max - základy modelování a zákonitosti subdivision surfaces, tvorba jednoduchých objektů
5. Autodesk 3DS Max - prohloubení znalostí subdivision surfaces a nástrojů pro modelování
6. Autodesk 3DS Max - příprava modelování dle předlohy, příprava scény, tvorba obrazových podkladů
7. Autodesk 3DS Max - modelování dle předlohy za použití subdivision surfaces a dokončení modelu
8. Autodesk 3DS Max - příprava na volné modelování vlastního designu
9. Autodesk 3DS Max - modelování vlastního projektu, rozšíření možností editačních nástrojů
10. Autodesk 3DS Max - modelování vlastního projektu, využití OpenSubdiv Modifikátoru
11. Autodesk 3DS Max - práce na finálním projektu – pro modelování detailů nástroji digital sculptingu
12. Autodesk 3DS Max - seznámení se s exportem pro 3d tisk, zákonitostmi a nastavením
13. Autodesk 3DS Max - dokončení finálního projektu a jeho příprava na 3d tisk