Detail předmětu

Ateliér - prostorové studie

FSI-YZ2Ak. rok: 2015/2016

Předmět se zabývá úvodem do průmyslového designu, z hlediska budování hmoty v prostoru. Praktická cvičení, na obecných tématech, jsou východiskem pro práci na konkrétních úkolech. Prostorové studie akcentují vztahy působící uvnitř i vně prostorových útvarů (význam obsahu a formy, důležitost proporčních souvislostí, provázanost celku s detailem), pro modelovou práci je využívána sádra, HPS, clay, novodur a další základní materiály.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět umožňuje studentům rozvinout znalosti pro tvorbu a analýzu prostorových objektů. Prohloubení zkušeností se základními technikami, vybavením a návyky pro tvorbu prostorových studií ze základních materiálů (clay, sádra, HPS, novodur).

Prerekvizity

Předpokládá se zvládnutá kresba geometrických těles, v perspektivním pohledu. Zkušenosti s navrhováním kompozičních studií, včetně hmotových modelů a s tím související schopnost práce se základními materiály (průmyslová plastelína – clay, hlína). Důležitá je orientace v dějinách umění a designu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tvůrčí práce v ateliéru.

Způsob a kritéria hodnocení

Získání zápočtu je podmíněno prezencí ve cvičeních, odevzdáním zadaných prací ve stanovených termínech, ústní obhajobou zpracovaných úkolů.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je seznámit studenty s možnostmi obsahového uchopení tématu, jako základem průmyslového designu, formou ateliérové tvůrčí činnosti. Ta je prakticky rozvíjena na prostorových studiích, zaměřujících se primárně na tvar a jeho význam. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelovna) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí práce.

Základní literatura

Pipes, A.: Foundations of Art and Design. Laurence King Publishing, Second edition, London 2008
Wong, W.: Principles of Form and Design, John Wiley & Sons, Inc., New York 1993
Gorman C.: The Industrial Design Reader, Allworth, New York 2003

Doporučená literatura

Wong, W.: Principles of Form and Design, John Wiley & Sons, Inc., New York 1993
Eissen, K.; Steur, R.: Sketching the Basics, Bispublishers, Amsterdam 2013
Sparke, P.: Století designu - průkopníci designu 20. století, Slovart, Praha 1999

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratoře a ateliéry

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání I. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza tématu, kresebné skici;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení I. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání II. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza tématu;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení II. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, zadání III. úkolu /prostorová studie na obecné téma/, analýza tématu;
Kresebné skici, prostorové skici;
Prostorové skici, tvorba modelu;
Tvorba modelu, práce na posteru;
Hodnocení III. úkolu /rozbor kladů a záporů jednotlivých prací/, celkové hodnocení semestru.